(Tiedote 28.9.2019)
Imatralla koettiin lauantaina 28.9. historiallinen hetki, kun Venäjän rautateiden RZD:n operoima koejuna saapui Imatrankosken asemasillalle. Koejunalla testattiin raideyhteyden toimivuutta teknisesti. RZD:n tavoite on saada matkustajaliikenne avatuksi Imatran ja Pietarin välillä.
Imatra yhdessä Etelä-Karjalan liiton kanssa pyrkii edistämään rautatien Imatran raja-aseman kansainvälistämistä, mikä tukisi sekä tavara- että matkustajaliikenteen kehittämistä maiden välillä.
Lastotška junalla matkustivat Imatralle lauantaisen raideliikenneseminaarin osallistujat. Mukana oli myös RZD:n varajohtaja Dimitrii Pegov. Hänen mukaansa RZD:llä olisi valmius aloittaa vaikka heti, sillä teknisiä ongelmia ei ole. Molemmilla puolilla rajaa on kuitenkin paljon tehtävää, varajohtaja Pegov sanoi. Jos kaikki sujuu toivotusti, ratayhteys voisi avautua parin vuoden päästä, hän arvioi.
”Tämä on historiallinen päivä. Teimme ensimmäisen matkan modernilla junalla Pietarista Imatralle”, totesi Venäjän rautateiden infrastruktuuripäällikkö Timofei Shamanjov matkan jälkeen Valtionhotellissa järjestetyssä raideliikenneseminaarissa.
Seminaarin esityksissä kuultiin, että suomalaisten ja venäläisten junamatkustus Alegrossa ja Tolstoissa on lähtenyt selkeään kasvuun kuluvana vuonna. Odotettavissa on, että raideyhteyden avautuminen Imatran kautta nostaisi kiinnostusta junamatkailuun huomattavasti nykyisestä. Suomalaisten ja venäläisten toteuttamassa hankkeessa on kyselyin selvitetty asiakkaiden kiinnostusta junamatkustukseen. Jos sähköjunayhteys saataisiin käyttöön 2025 mennessä, arviolta 20 % nykyisistä venäläisistä automatkaajista siirtyisi käyttämään junaa; käytännössä jopa miljoona matkustajaa voisi siirtyä raiteille.
Koematkalla mukana ollut Väylän rautatiejohtaja Markku Nummelin kertoi Suomen puolen suunnitelmista. Tarvittava yleissuunnitelma on parhaillaan tekeillä. Sitä seuraa ratasuunnittelu, joka voi viedä kolmekin vuotta. Jos valtio sitoutuu hankkeen rahoitukseen, tavoiteaikataulu on tällä hetkellä vuodessa 2025.
Yleisuunnitelman arvio Suomen puolen kustannuksesta on 45 M€. Venäjän puolella tarvittaisiin puolestaan 88 M€:n panostus.
Raideseminaarissa vieraillut kansanedustaja, eduskunnan liikennevaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen kertoi, että liikennevaliokunta tulee ottamaan kantaa Imatran raideyhteyden kansainvälistämiseen. Asiaa käsitellään tulevassa valtakunnallisessa 12 vuoden liikennejärjestelmäsuunnitelmassa, Kymäläinen kertoi.
Maakuntajohtaja Matti Viialainen toivoi poliitikoilta selkeää ohjausta; sekä Etelä-Karjalan liitossa että Imatralla odotetaan, että yhteys kirjattaisiin kirkkaasti 12-vuotiseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan.
Timofei Shmanjov: Infran ja rajanylityspisteen kehitystarpeet Lastochka-juna
Anu Talka: Imatra-Viipuri-rautatieyhteyden-historia
Esa Eerikäinen: Eerikäinen Imatra-Svetogorsk rautatieyhteyden kehittämisen toimenpidesuunnitelma
Svetlana Vorontsova: Vorontsova Imatra-Svetogorsk rautatieyhteyden kehittämisen toimenpidesuunnitelma
Markku Nummelin: Imatra-Valtakunnan-raja, suunnitelmat Suomen puolella