Etelä-Karjalan liittoKannanotto: Valtion osoitettava 75 miljoonaa euroa Itä-Suomen hankkeisiin vihreiden investointien potista

Luminen sähkönjakeluverkon muuntaja.

Itä-Suomessa on vireillä lukuisia vihreitä yritysinvestointeja, jotka tuovat kasvua, elinvoimaa ja uusia työpaikkoja. Osa hankkeista on jo rakenteilla, osa odottaa muun muassa kantaverkkoon liittyviä ratkaisuja.

Työ- ja elinkeinoministeriö on varannut vihreisiin investointeihin 400 miljoonan määrärahan valtion talousarvioon. Tämä on suoraa rahoitusta elinkeinopoliittisiin hankkeisiin. On mahdollista, että rahoituksesta huolehtivat Business Finland ja ELY-keskukset ja että rahoitus painottuu erittäin vahvasti Etelä- ja Länsi-Suomeen.

Nykyisessä turvallisuuspoliittisessa tilanteessa on tärkeää, että hallitus huomioi ja turvaa Itä-Suomen kehittämisen edellytykset. Itä-Suomen neuvottelukunta edellyttää, että Itä-Suomen vihreiden investointien vauhdittamiseksi työ- ja elinkeinoministeriön määrärahasta osoitetaan 75 miljoonaa korvamerkittynä Itä-Suomen hankkeisiin. Tällä tärkeällä konkreettisella teolla hallitus voi vauhdittaa hallitusohjelman mukaista itäisen Suomen kasvua, mikä edistää myös koko maan menestystä. Rahoitus voidaan ohjata Itä-Suomeen joko Business Finlandin tai ELY-keskusten kautta.

Joensuussa 19.2.2024,
ITÄ-SUOMEN NEUVOTTELUKUNTA

Markus Hirvonen
maakuntajohtaja, Pohjois-Karjala