Etelä-Karjalan liittoD.O. Saimaa -laatu- ja alkuperämerkki kiinnostaa myös Etelä-Karjalassa

D.O. Saimaa -laatu- ja alkuperämerkki kiinnostaa myös Etelä-Karjalassa

Kiinnostus vuonna 2016 lanseerattua D.O. Saimaa -laatu- ja alkuperämerkkiä kohtaan on virinnyt Etelä-Karjalassa. Innostuksen taustalla on jo pitkään jatkunut Saimaan matkailuyhteistyö. Ehkä suurin innoitin on nyt kuitenkin käynnissä oleva ruokamatkailun kehittäminen Taste Saimaan ja European Region of Gastronomyn nimissä.

D.O. Saimaa -merkki viestii Taste Saimaan kanssa samaa asiaa, sillä D.O. Saimaa -tuotteissa näkyy Saimaan seudun omaleimaisuus. Ne ovat hienoja esimerkkejä Saimaan ruoka- ja kulttuuriperinnöstä ja alueen omista erikoisuuksista. D.O. Saimaa -merkki kertoo, että tuote tulee Saimaan alueelta ja merkki on tae tuotteen tai raaka-aineen ja koko tuotantoketjun erinomaisesta laadusta. D.O. Saimaa -alkuperämerkin saavat vain tiukat laatukriteerit täyttävät tuottajat.

Kuusi eteläkarjalaista yrittäjää on nyt hakenut D.O. Saimaa -merkin käyttöoikeutta. Osa hakijoista on elintarviketuottajia ja -jalostajia, osa ravintoloitsijoita, jotka käyttävät D.O. Saimaa -tuottajien tuotteita ja raaka-aineita.

D.O. Saimaa -verkkosivuilla täytettävän sähköisen hakemuksen käsittelyä ja mahdollista arviointikäyntiä varten Etelä-Karjalaan kootaan oma alueellinen arviointiraati. Raadissa on alueellisen tuntemuksen lisäksi monialaista osaamista niin elintarvike- ja ravintola-alalta, kuluttajanäkökulmasta kuin markkinoinnistakin. Raadin tehtävänä on käsitellä eteläkarjalaisten merkin käyttöoikeutta hakeneiden toimijoiden hakemukset. Raati antaa kirjoituspöytätyön ja arviointikäynnin perusteella lausunnon merkin hallinnoinnista vastaavalle Etelä-Savon maakuntaliitolle, joka päättää käyttöoikeuden myöntämisestä.

Etelä-Karjalan oma D.O. Saimaa -arviointiraati käynnistää nyt toimintaansa. Toiveissa on, että ensimmäiset eteläkarjalaiset D.O. Saimaa -tuotteet ja yhteistyöravintolat julkaistaan kevään aikana. Jotta raadin toiminta ei tyrehtyisi heti alkuunsa, raati kannustaa elintarviketuottajia ja -jalostajia sekä ravintoloita tutustumaan merkin kriteereihin ja hakemaan se käyttöoikeutta sivulta www.dosaimaa.fi. Hakemuksia otetaan vastaan jatkuvasti ympäri vuoden.

Lisätiedot Heli Gynther, puh. 040 4855 109, [email protected]