Etelä-Karjalan liittoMaakuntavaltuusto hyväksyi Lappeenrannan jätevedenpuhdistamovaihtoehtoja käsittelevän maakuntakaavan

Talvista Saimaan rantaa

Etelä-Karjalan liitto on laatinut Lappeenrannan seudullista jätevedenpuhdistamoa käsittelevän vaihemaakuntakaavan. Kaavakartalla on osoitettu kaksi vaihtoehtoista jätevedenpuhdistamon sijoituspaikkaa: Kukkuroinmäki ja Hyväristönmäki. Maakuntakaava on mahdollistava ja päätös sijoituspaikasta tehdään kuntakaavoituksen yhteydessä. Etelä-Karjalan maakuntavaltuusto hyväksyi kaavan kokouksessaan 13.12.2021. Mikäli päätöksestä ei valiteta, saa kaava lainvoiman n. 1,5 kuukauden kuluttua.

Kaavan keskeinen sisältö

Hyväksytty maakuntakaava mahdollistaa seudullisen jätevedenpuhdistamon jatkosuunnittelun ja kaavoituksen Kukkuroinmäkeen tai Hyväristönmäkeen. Vaihemaakuntakaavassa ei osoiteta siirtoviemäreitä, eikä puhdistetun jäteveden purkupaikkoja, vaan ne ratkaistaan yksityiskohtaisemmalla kaavoituksella ja suunnittelulla. Lappeenrannan kaupungin tehtävänä on laatia alueelle asemakaava. Asemakaavoituksen lisäksi hanke vaatii rakennusluvan ja ympäristöluvan ennen toteutumista.

Maakuntakaavaprosessi kesti 2,5 vuotta

Seudullista jätevedenpuhdistamoa käsittelevä maakuntakaavaprosessi aloitettiin vuonna 2019. Taustalla kaavatyölle olivat vuosina 2006 ja 2014 laaditut ympäristövaikutusten arviointiraportit (YVA). Koska puhdistamon toiminnot koskevat useampaa kuin yhtä kuntaa, asia oli ratkaistava maakuntakaavalla. Kaavaluonnos oli nähtävänä vuonna 2020 ja siinä esitettiin kuusi vaihtoehtoista jätevedenpuhdistamon sijoituspaikkaa. Saatujen mielipiteiden ja lausuntojen pohjalta kaavaehdotuksessa esitettiin kaksi vaihtoehtoista sijoituspaikkaa: Kukkuroinmäki ja Hyväristönmäki. Kaavaehdotuksesta saatiin 19 lausuntoa ja 8 muistutusta, joiden perusteella ei tehty kaavakartalle muutoksia. Kaava hyväksyttiin Etelä-Karjalan maakuntavaltuustossa 13.12.2021.

Toikansuon jätevedenpuhdistamo on jo osoitettu voimassa olevassa maakuntakaavassa et-1-merkinnällä. Toikansuon puhdistamon ympäristölupa on voimassa vuoden 2025 loppuun asti.

Linkki kokousasiaan: Dynasty tietopalvelu

Lisätietoja: aluesuunnittelupäällikkö Topi Suomalainen, puh. +358 40 358 0975, [email protected]