Etelä-Karjalan liittoVaihemaakuntakaavasta on jätetty kaksi valituslupahakemusta korkeimpaan hallinto-oikeuteen

Toikansuon jäteveden puhdistamo.

Etelä-Karjalan 2. vaihemaakuntakaava käsittelee Lappeenrannan jätevedenpuhdistamon sijaintivaihtoehtoja, jotka ovat Hyväristönmäki ja Kukkuroinmäki. Kaavasta on jätetty kaksi valituslupahakemusta korkeimpaan hallinto-oikeuteen (KHO).

Etelä-Karjalan maakuntavaltuusto hyväksyi kokouksessaan 13.12.2021 Etelä-Karjalan 2. vaihemaakuntakaavan. Itä-Suomen hallinto-oikeus hylkäsi 14.12.2022 antamallaan päätöksellään (2813/2022) Etelä-Karjalan 2. vaihemaakuntakaavasta jätetyt viisi valitusta. Itä-Suomen hallinto-oikeuden antamasta päätöksestä jätettiin kaksi valituslupahakemusta korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Korkein hallinto-oikeus käsittelee ensin valituslupahakemukset ja päättää sitten antaako se valituslupaa asiassa. Jos korkein hallinto-oikeus antaa valitusluvan, se käsittelee asian ja antaa aikanaan päätöksensä. Valituksista johtuen Etelä-Karjalan 2. vaihemaakuntakaava ei ole vielä lainvoimainen. Etelä-Karjalan liitto jää odottamaan korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisua asiasta.

Lisätiedot: Topi Suomalainen, aluesuunnittelupäällikkö
p. +358 40 358 0975
Etelä-Karjalan liitto

Etelä-Karjalan 2. vaihemaakuntakaavan verkkosivu

Kuva ylhäällä: Toikansuon jätevedenpuhdistamo, kuva: Lappeenrannan Energia.