Etelä-Karjalan liittoKymmenen aasialaista vihreiden teknologioiden osaajaa tulossa perheineen Etelä-Karjalaan loppukesästä

Kuva Saimaalta illalla.

Etelä-Karjalan liiton organisoima ”3 Months by Lake Saimaa, Finland” -ohjelma konkretisoituu heinä-elokuun taitteessa, kun kymmenen aasialaista vihreiden ja ympäristöteknologioiden ja niihin liittyvän ICT:n osaajaa saapuu Etelä-Karjalaan perheineen. Osallistujista kahdeksan tulee Japanista ja kaksi Hongkongista, ja heidän tarkoituksenaan on viettää Suomessa kolme kuukautta.

Ohjelman myötä eteläkarjalalaisille yrityksille ja organisaatioille on tarjolla huipputason kontakteja Aasiasta ja mahdollisuuksia yhteiseen liiketoiminnan kehittämiseen. Ryhmässä on monipuolista osaamista, ja osallistujat ovat kiinnostuneita tutustumaan sekä Etelä-Karjalassa että koko Suomessa tehtävään TKI-toimintaan, myös investointi- ja rahoitusmielessä. Aasialaisosaajien kotouttamiseksi Etelä-Karjalan liitto valmistelee myös ystäväperhetoimintaa ja toivottaa eteläkarjalaiset perheet osallistumaan mukaan.

Yli sadasta hakijasta valikoitunut ryhmä saapuu Suomeen heinä-elokuun taitteessa, ja heidän ohjelmansa alkaa keskiviikkona 3.8. Ohjelmaan osallistujilla on monipuolisesti kokemusta vihreistä teknologioista ja etukäteishaastatteluissa kiinnostusta ilmaistiin esimerkiksi uusiutuvien energia- ja polttoaineteknologioiden, kierrätyksen, kompostoinnin, jätteiden ja vedenkäsittelyn, uusiutuvien ja hajoavien rakennus- ja muiden materiaalien, rakennusten energiatehokkuuden, metsätutkimuksen sekä ekologisen matkailun ja maatalouden alojen suuntiin. Myös näihin liittyvä ja yhdistettävä ICT-, IoT- ja pilvi-infrastruktuuri sekä fintech ovat aasialaisten mielenkiinnon kohteina, ja myös heillä itsellään on hyvää kansainvälistä kokemuspohjaa edellä mainituista teemoista.

Useimmat ohjelman osallistujista ovat hyvin verkottuneita ja kokeneita senioritason henkilöitä, jotka toimivat joko johto- tai erityisasiantuntijatehtävissä tai ovat perustaneet oman yrityksen. Ohjelman tarkoituksena on tutustuttaa osallistujat eteläkarjalaiseen ja suomalaiseen vihreiden teknologioiden osaamiseen, yrityksiin ja alueellamme tehtävään tutkimukseen sekä edistää näiden kansainvälistymistä ja liiketoimintaa Itä-Aasian suuntaan. Osa osallistujista on hakemassa myös investointi- ja rahoituskohteita globaalisti toimiville asiakkailleen.

Etelä-Karjalan liitto on yhdessä yhteistyökumppaneineen rakentamassa parhaillaan vierailuohjelmaa aasialaisosaajia varten.

Ystäväperheitä ja asuntoja kaivataan aasialaisosaajille

– Toivomme hankkeen tarjoavan eteläkarjalaiselle elinkeinoelämälle erittäin hyviä mahdollisuuksia laajentaa kontaktiverkostoaan ja markkinoitaan sekä Itä-Aasiassa että globaalilla tasolla ja kansainvälistää liiketoimintaansa yhdessä kokeneiden osaajien kanssa. Toivotamme alueen yritykset aktiivisesti mukaan ja linkitämme niitä mielellämme aasialaisosaajien kanssa, Etelä-Karjalan liiton projektipäällikkö Jyri Lintunen painottaa

– Uuden liiketoiminnan lisäksi toivomme myös aasialaisperheiden kotoutuvan Etelä-Karjalaan mahdollisimman hyvin ja tutustuvan suomalaiseen kulttuuriin ja elämänmenoon. Tätä varten Etelä-Karjalan liitto järjestää ystäväperhetoimintaa, jonka kautta eteläkarjalaiset perheet voivat saada uusia aasialaisia ystäviä ja ystäväperheitä, harrastaa ja viettää aikaa yhdessä toistensa kulttuureista oppien. Ohjelmaan on osallistumassa sekä lapsiperheitä, pariskuntia että yksittäisiä henkilöitä, ja kaikki puhuvat sujuvaa englantia, Lintunen lisää

Ilmoittaudu ystäväperheeksi

Lisätietoja ystäväperhetoiminnasta ja ilmoittautumislomake ystäväperheeksi:
Ystäväperhetoiminta – Etelä-Karjalan liitto (ekarjala.fi)

Vuokraa asunto ohjelmaan osallistuvalle

Ohjelmaan osallistujille etsitään myös kalustettuja vuokra-asuntoja 1–3 kuukauden ajaksi elo-lokakuussa Lappeenrannan, Imatran ja Taipalsaaren alueilta. Tarvetta on 1–5 viiden hengen perheelle.

Lomake kalustetun asunnon vuokraamiseksi: https://link.webropolsurveys.com/S/A3EC383669EA73A6