Etelä-Karjalan liittoKopra, Malm ja Mäkelä Etelä-Karjalan maakuntahallituksen puheenjohtajistoon

Kopra, Malm ja Mäkelä Etelä-Karjalan maakuntahallituksen puheenjohtajistoon

Etelä-Karjalan uusi maakuntavaltuusto valitsi kokouksessaan 13.9.2021 maakunnan liitolle uuden maakuntahallituksen. Hallituksen johdossa jatkaa jo kolmatta kautta puheenjohtajana kansanedustaja Jukka Kopra (KOK). Ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin imatralainen kansanedustaja Niina Malm (SDP) ja toiseksi varapuheenjohtajaksi kansanedustaja Jani Mäkelä (PS) Lappeenrannasta.

Etelä-Karjalan liiton maakuntahallituksen paikkajako puolueiden kesken säilyi ennallaan kesäkuussa järjestettyjen kuntavaalien jälkeen. Aiemmassa hallituksessa SDP:llä oli kolme paikkaa ja Keskustalla ja Kokoomuksella kaksi paikkaa, ja Perussumalaisilla ja Vihreillä yksi paikka. Uudessa maakuntahallituksessa paikkajako on sama: SDP 3 , Keskusta 2, Kokoomus 2, Perussuomalaiset 1 ja Vihreät 1.

Puheenjohtajien lisäksi maakuntahallitukseen valittiin seuraavat henkilöt: Jani Telkkä (SDP), Tero Forsman, (SDP), Anna Helminen (KOK), Antti Rämä (KESK), Taina Lonka (KESK) ja Virpi Junttila (VIHR).

Hallituksen koostumuksessa on otettava huomioon poliittisten puolueiden saama kannatus kunnallisvaaleissa, seutukuntien mahdollisimman tasapuolinen edustus sekä tasa-arvolaki. Kaikkien maakuntahallituksen jäsenten ja varajäsenten tulee olla oman kuntansa valtuutettuja.

Maakuntahallituksen jäsenet ja varajäsenet

Jokaisella maakuntahallituksen jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen.

Jukka Kopran varalla Kari Suninen
Niina Malmin varalla Josefina Nissilä
Jani Mäkelän varalla Kai Karhukorpi
Jani Telkän varalla Jenna Vertanen
Tero Forsmanin varalla Henri Näivä
Anna Helmisen varalla Mikko Airas
Antti Rämän varalla Jukka Jurvanen
Taina Lonkan varalla Anu Karhu
Virpi Junttilan varalla Hanna Holopainen

Maakuntahallitus kokoontuu kerran kuukaudessa, esittelijänä toimii maakuntajohtaja.