Etelä-Karjalan liittoEtelä-Karjalan uusi maakuntavaltuusto aloitti

Etelä-Karjalan uusi maakuntavaltuusto aloitti

Etelä-Karjalan liiton hallituksen ja valtuuston puheenjohtajat

Etelä-Karjalan liiton uusi maakuntavaltuusto kokoontui Lappeenrannassa kaupungintalon valtuustosalissa 13.9.2021. Ensimmäisessä kokouksessa valittiin Etelä-Karjalan liitolle vahva puheenjohtajisto. Sekä maakuntavaltuuston että maakuntahallituksen johtoon nousee kansanedustajia ja kokeneita kuntapäättäjiä.

Uudessa maakuntavaltuustossa on 28 jäsentä, kaksi vähemmän kuin edellisessä valtuustossa. Jäsenmäärän vähennys johtuu pienten kuntien asukasluvun laskusta. Kustakin jäsenkunnasta valitaan maakuntavaltuustoon yksi jäsen jokaista alkavaa 5 000 asukasta kohti. Kullekin maakuntavaltuuston jäsenelle valitaan myös henkilökohtainen varajäsen samasta ryhmästä ja kunnasta kuin varsinainen jäsen.

.maakuntavaltuusto

Lain mukaan jokaisella jäsenkunnalla tulee olla vähintään yksi edustaja maakuntavaltuustossa. Väkimäärän vähenemisestä johtuen Parikkalalla ja Ruokolahdella on alkavalla valtuusto kaudella kahden sijasta yksi paikka maakuntavaltuustossa. Lappeenrannalla on maakuntavaltuustossa yli puolet paikoista, 15 paikkaa, ja Imatralla on kuusi paikkaa.

Kansanedustaja Suna Kymäläinen valittiin valtuuston johtoon

Maakuntavaltuusto valitsi alkajaisiksi itselleen puheenjohtajiston. Maakunnan kuntayhtymien johtopaikoista on käyty kesän mittaan keskustelut puolueiden ja kuntien edustajien kesken. Koko valtuuston puheenjohtajisto tulee tällä kertaa Lappeenrannasta.

.Suna KymäläinenAri TorniainenHeikki Järvenpää

Maakuntavaltuuston puheenjohtajaksi nousi kansanedustaja Suna Kymäläinen (SDP). Ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin edellisen valtuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Ari Torniainen (KESK). Toiseksi puheenjohtajaksi valittiin Kokoomuksen Heikki Järvenpää.

Uusi puheenjohtaja kiitti maakuntavaltuutettuja luottamuksesta. Kymäläinen sanoi suuntaavansa uuteen kauteen luottavaisen mielin. Hän muistutti valtuutettuja siitä, että maakuntavaltuuston on tärkeä kokoonpano, joka ajaa koko yhteisen Etelä-Karjalan etua.

.Suna Kymäläinen

Maakuntahallituksen johdossa jatkaa Jukka Kopra

Uuteen maakuntahallitukseen valittiin yhdeksän jäsentä. Maakuntahallituksen johdossa jatkaa nyt kolmatta kautta kansanedustaja Jukka Kopra (Lappeenranta, KOK). Ensimmäiseksi vapapuheenjohtajaksi valittiin imatralainen kansanedustaja Niina Malm (SDP) ja toiseksi varapuheenjohtajaksi lappeenrantalainen Jani Mäkelä (PS.)

Puheenjohtajien lisäksi maakuntahallitukseen valittiin seuraavat henkilöt: Jani Telkkä (SDP), Tero Forsman, (SDP), Anna Helminen (KOK), Antti Rämä (KESK), Taina Lonka (KESK) ja Virpi Junttila (VIHR).

Uudesta maakuntahallituksen puheenjohtajistosta olivat paikalla maakuntavaltuustossa Jukka Kopra ja Jani Mäkelä. Maakuntahallituksen puheenjohtaja Jukka Kopra arvioi, että uuden maakuntahallituksen suurin haaste on nyt saada ”koneet käyntiin”.

”Meillä Etelä-Karjalassa on fiksua porukkaa, kyllä me pärjäämme, mutta haastetta on ollut ennen muuta koronan kanssa. Konkreettinen yhteistyö esimerkiksi Venäjän suuntaan kuin myös maakunnallisten kehityshankkeiden suuntaan on saatava käyntiin. Monet asiat ovat olleet pysähdyksissä koronan vuoksi pitkään, vaikka hyviä hankkeita on kyllä vireillä”, Kopra pohtii.

.Jukka Kopra ja Jani Mäkelä.

Maakuntahallituksen varamiehityksessä ovat kaudella 2021-2025 seuraavat:

Jukka Kopran varalla Kari Suninen
Niina Malmin varalla Josefina Nissilä
Jani Mäkelän varalla Kai Karhukorpi
Jani Telkän varalla Jenna Vertanen
Tero Forsmanin varalla Henri Näivä
Anna Helmisen varalla Mikko Airas
Antti Rämän varalla Jukka Jurvanen
Taina Lonkan varalla Anu Karhu
Virpi Junttilan varalla Hanna Holopainen

Tarkastuslautakunnan johdossa jatkaa Sanna Koskenranta

Viisijäsenisen tarkastuslautakunnan paikat jakautuivat puolueittain kuntavaalituloksen mukaisesti seuraavasti:
seuraavasti: SDP 2, KESK 1, KOK 1 ja PS 1. Tasa-arvolain vaatimusten mukaisesti tarkastuslautakunnassa on oltava vähintään kaksi naista ja kaksi miestä.
Tarkastuslautakunnan puheenjohtajana jatkaa edellisen kauden puheenjohtaja Sanna Koskenranta (SDP)ja varapuheenjohtajaksi valittiin Ismo Harju (KESK).

Uudessa tarkastuslautakunnassa aloittavat varsinaisina jäseninä ja varajäseninä (suluissa) seuraavat:

Sanna Koskenranta, SDP, valittiin puheenjohtajaksi, (Tarja Seppälä)
Veikko Hämäläinen, SDP, (Krista Nordberg)
Ismo Harju, KESK, valittiin varapuheenjohtajaksi, (Taru Rikula)
Mervi Rings KOK, (Arto Penttilä)
Päivi Sivenius, PS, (Toni Mustola)

Lisätietoja:
Maakuntavaltuuston puheenjohtaja Suna Kymäläinen, puh: + 358 9 432 3085, [email protected]
Maakuntahallituksen puheenjohtaja Jukka Kopra, puh: puh: + 358 400 515 066, [email protected]
Maakuntahallituksen sihteerinä toimii v.s. hallinto- ja kehittämisjohtaja Susanna Kaskinen, p: 040 507 8897