Etelä-Karjalan liittoIlmastofestarit Parikkalan Kirjolan koululla 11.1.2023 klo 9–14

Ilmastofestarit Parikkalan Kirjolan koululla 11.1.2023 klo 9–14

Piirretty kuva maapallosta, jolla on silmät ja suu. Alapuolella lukee "Ilmastofestarit".

Ilmastofestarit kiersivät viime syksyn aikana Rautjärven, Ruokolahden, Taipalsaaren, Lemin ja Luumäen yläkoulut ja lukiot sekä tarjosivat nuorille ilmastotietoa ja -ratkaisuja. Keskiviikkona 11.1. festarit rantautuvat Parikkalaan Kirjolan koululle. Festarien työpajoissa nuoret pääsevät muun muassa selvittämään roolipelin avulla hiilijalanjälkeään, tutkimaan kännykän ilmastovaikutuksia, rakentamaan kiertotalouskylää ja laatimaan ilmastovaikuttajan käsikirjaa.

Kuntien päättäjiä ja viranhaltijoita on nuorten tentattavana klo 12.30–13.30. Vastaajiksi ovat lupautuneet kunnanvaltuuston puheenjohtaja Maija Valkeapää, kunnanhallituksen puheenjohtaja Sami Sinkkonen, Imatran seudun ympäristötoimen ympäristöinsinööri Merja Kaksonen, tekninen johtaja Janne Tanskanen ja teknisen lautakunnan puheenjohtaja Juho Anttonen.

”Ilmastofestarit tavoittelevat toivon herättämistä ilmastokriisin keskellä kasvaville nuorille”, kertoo ilmastofestareita järjestävä ympäristöasiantuntija Laura Blomqvist Etelä-Karjalan liitosta. ”Olemme saaneet mukaan suuren joukon maakunnan asiantuntijoita, ja heidän avullaan haluamme lisätä nuorten tietoisuutta ilmastoratkaisuista.”

Ilmastofestareita ovat järjestämässä Etelä-Karjalan liitto, LUT Junior University, Circwaste-hanke, Energianeuvonta, Hinku Etelä-Karjalaan -hanke, Suomen luonnonsuojeluliitto (Yhteinen Saimaannorppamme LIFE-hanke), Etelä-Karjalan Jätehuolto Oy, Etelä-Karjalan Kärki-Leader ry:n Kyläenergiaa-hanke, Saimaan Virta ry:n Kierrätystä kyliin -hanke, Saimaan ammattiopiston Luonto- ja ympäristöala, LALAPETE-hanke, 4H ja Kaakkois-Suomen ELY-keskus.

Ilmastofestarit ovat osa Etelä-Karjalan liiton vetämää Ilmastotekoja ja -osaamista Etelä-Karjalaan -hanketta (https://liitto.ekarjala.fi/projektit/luonto-ja-ymparisto/ilmastotekoja-ja-osaamista-etela-karjalaan/). Hanketta rahoittaa ympäristöministeriö, ja hankekumppaneina toimivat Imatra ja Lappeenranta.

Lisätiedot:

Laura Blomqvist, Etelä-Karjalan liitto