Etelä-Karjalan liittoEtelä-Karjala korostaa Luumäki–Joutseno-kaksoisraiteen merkitystä Kaakkois-Suomen elinvoiman vahvistamisessa

tavaravaunuja raiteilla. Vaunuissa koivupuuta.

Etelä-Karjalan kansanedustajat, Lappeenrannan ja Imatran kaupungit ja Etelä-Karjalan liitto peräänkuuluttavat elinkeinoelämän kannalta strategisten ja vaikuttavien liikenneinvestointien merkitystä Kaakkois-Suomen elinvoiman vahvistamisessa. Tärkein liikenneinvestointi on kaksoisraiteen rakentaminen Luumäen ja Joutsenon välille. Investointi Karjalan radalle on välttämätön teollisuuden kuljetusten ja henkilöliikenteen yhteensovittamiseksi.

Kouvolasta kaksiraiteisena lähtevä Karjalan rata muuttuu Luumäellä yksiraiteiseksi kohdassa, jossa Vainikkalan rata erkanee Venäjän rajaa kohti. Käynnissä olevan Luumäki–Imatra-ratahankkeen jälkeen Luumäen ja Joutsenon välille jää pullonkaulakohta, jossa on paljon junakohtaamisia ja tavaraliikennettä. Rataosuus on hyvin herkkä myöhästymisille, ja kunnossapidolle on hyvin haastavaa löytää tarvittavia työrakoja.

Investointi Luumäen ja Joutsenon väliseen kaksoisraiteeseen on ollut elinkeinoelämän näkökulmasta erittäin tarpeellinen jo ennen Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainassa. Geopoliittisen tilanteen muutos alleviivaa ratayhteyden merkitystä. Saimaan kanavassa liikkunut tavaramäärä vastaa yli 50 000 rekkakuormallista tavaraa, joka on nyt siirtynyt Kaakkois- ja itäisen Suomen teille ja rautateille. Vielä suuremmat liikennevirtojen muutokset ovat aiheutuneet puuraaka-aineen hankinta-alueiden muutoksista. Kaakkois-Suomi Euroopan suurimpana metsäteollisuuden keskittymänä tuo raaka-ainetta Venäjän sijaan nyt kotimaasta ja muun muassa Baltiasta. Pelkästään Etelä-Karjalassa käytetään puuta noin 15 miljoonaa kuutiota, josta vain noin 15 % tulee omasta maakunnasta.

Väylä on käynnistänyt ratasuunnitelman valmistelun kaksoisraiteesta keväällä 2022. Investointirahoitus tulee saada valtion budjettiin siten, että rakentaminen voidaan käynnistää välittömästi suunnitelmien valmistuttua vuonna 2024.

Etelä-Karjalan kansanedustajat kokoontuivat perjantaina 19.8. Etelä-Karjalan liiton, Lappeenrannan ja Imatran kaupunkien kanssa yhteiseen tapaamiseen, jossa keskusteltiin Venäjän hyökkäyssodan vaikutuksista sekä maakunnan ja kaupunkien kehittämistarpeista.

Julkilausuma lähetettiin maanantaina 22.8.2022 pääministerille, valtionvarainministerille, liikenne- ja viestintäministerille, varautumisen ministerityöryhmälle, valtiosihteerien Itä-Suomi työryhmälle sekä ministerien erityisavustajille.

Lisätietoja:

Maakuntajohtaja Satu Sikanen, puh. 0400 661 318, [email protected]