Etelä-Karjalan liittoSähkön, kaasun ja vedyn tankkausmahdollisuudet etenevät Etelä-Karjalassa

Sähkön, kaasun ja vedyn tankkausmahdollisuudet etenevät Etelä-Karjalassa

Sähköauto latauspisteessä ladattavana.

Etelä-Karjalan liitto on saanut valmiiksi maaliskuussa aloittamansa selvityksen vaihtoehtoisten käyttövoimien eli sähkön, kaasun ja vedyn jakeluverkon kehittämiseksi maakunnan alueella. Työn toteuttivat ympäristöministeriön rahoituksella BearingPoint Finland ja Rejlers Finland. Selvitys koostui kolmesta työpaketista: valmiusanalyysista, ohjekirjasta ja jakeluasemasuunnitelmasta. Voit tutustua ensimmäisen ja toisen työvaiheen tuloksiin sivuilta Etelä-Karjalan liiton selvitys: Ajoneuvojen sähkölatausta edistettävä maakunnan pienissä kunnissa – Etelä-Karjalan liitto (ekarjala.fi) ja Kunnille on julkaistu ohjekirja vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluasemien perustamisesta – Etelä-Karjalan liitto (ekarjala.fi)).

Selvitys jatkui syys-marraskuussa hankkeen kolmannen työpaketin eli jakeluasemasuunnitelman laatimisella. Tässä työvaiheessa luotiin kuntakohtainen suunnitelma sähköautojen latausverkoston kehittämiseksi, minkä lisäksi maakuntatasolla tarkasteltiin raskaalle liikenteelle soveltuvaa sähkölatausta sekä kaasu- ja vetytankkausjakeluun soveltuvia sijainteja.

Suunnitelman pohjana oli työpaketti 1:ssä tehty nykytila- ja aluekartoitus sekä toimijakohtaiset haastattelut, joiden pohjalta luotiin alustava suunnitelma asemien sijainneista. Suunnitelmaluonnosta täydennettiin yhteisessä työpajassa kuntien edustajien kanssa, minkä jälkeen päivitetty luonnos käytiin läpi maakunnan liikennejärjestelmätyöryhmän kokouksessa sekä käytettiin lausuntokierroksella. Valmis suunnitelma on toimitettu tilaajalle viikolla 49.

”Toimiva jakeluinfra on kunnille vetovoimatekijä ja yrittämisen edellytys. Teholaturin saaminen jokaiseen Etelä-Karjalan kuntaan voisi olla hyvä tavoite ensi vuodelle. Ensimmäisen raskaan liikenteen latauskentän saaminen maakuntaan on niin ikään suositeltavaa. Nesteytetyn biokaasun infran riittävyyttä on tarkkailtava erityisesti. Vetyalan kehitystä on seurattava, ja oppien keräämiseksi on mahdollistettava siihen liittyvät teollisuuden ja liikenteen pilotointihankkeet.”, toteaa Antti Kummunmäki BearingPointilta.

”Jo hankkeen aikana olemme saaneet viestiä useista kunnista, kuinka jakeluinfraa on konkreettisesti kehitetty eteenpäin kuluneen vuoden aikana. Hankkeen toteuttajana toivomme työn jatkuvan entisestään ensi vuonna. Hankkeen tulosten hyödyntäminen laajasti ja avoin tiedonjako opeista ja toimivista käytännöistä kuntien kesken ovat avaimia hyvälle jatkolle.”, painottaa projektipäällikkö Anssi Panula BearingPointilta.

Treffeiltä Virtaa -seminaari 26.1.2024 antaa lisäoppia tulevaisuuden käyttövoimista
HUOM! Seminaari peruttu vähäisen osallistujamäärän vuoksi.

Etelä-Karjalan liitto järjestää vaihtoehtoisten käyttövoimien seminaarin 26.1.2024. Tilaisuudessa kuullaan asiantuntijapuheenvuoroja liikenteen sähköistymisestä sekä muista vaihtoehtoisista käyttövoimista. Seminaari on hieno mahdollisuus keskustella teemojen asiantuntijoiden kanssa sekä saada lisäoppia vaihtoehtoisten käyttövoimien tulevaisuudesta.

Lisätietoa seminaarista ja valmistuneesta selvityksestä: liikenneasiantuntija Sonja Tynkkynen, [email protected]