Etelä-Karjalan liitto”Voisin kyllä tulla tänne töihin”

”Voisin kyllä tulla tänne töihin”

Tiedote 23.11.2018

Kaksitoistavuotiaat serkukset Matilda Pedersen ja Ilona Peuhkuri ovat tulleet työpaikalle. Tarkemmin sanottuna he ovat tulleet vierailulle Ilonan äidin, aluekehityspäällikkö Laura Peuhkurin, työpaikalle.

– Laura kertoi meille, että perjantaina 23.11. vietetään  Lapsi mukaan töihin -päivää. Hän ehdotti, että tulisimme koulun jälkeen vierailemaan täällä.

Tytöt käyvät koulua Voisalmessa. He kertovat, että aika moni oppilas oli aikeissa lähteä katsomaan vanhempiensa työpaikkaa.

Ilona oli käynyt aikaisemminkin äitinsä työpaikalla, mutta Matildalle käynti Etelä-Karjalan liitossa, Maakuntagalleriassa, oli ensimmäinen. Tytöt ehtivät jutella liikenneasiantuntija Sonja Tynkkysen ja viestintäasiantuntija Virve Lindströmin kanssa sekä tervehtiä monia muitakin työntekijöitä.

Virve kertoi tytöille Etelä-Karjalan maakunnan brändistä. Aluebrändin mukaiset suuret punaiset sydämet ilmestyivät juuri tällä viikolla Maakuntagallerian eri kerroksiin. Ne viestittävät ulospäin siitä, missä kerroksissa maakunta- ja sote-uudistuksen työntekijät tekevät työtä. Tytötkin olivat huomanneet sydämet Maakuntagallerian ikkunoissa.

Entä miltä toimistotyö Etelä-Karjalan liitossa vaikutti? Voisivatko tytöt kuvitella tekevänsä töitä liiton kaltaisessa toimistossa – sitten joskus aikuisina.

– Kyllä minä voisin tulla tänne töihin, Matilda vastaa heti. – Täällä on ollut mukavaa. Kyllä täällä varmasti viihtyisi, hän arvioi Ilonan nyökytellessä vieressä.

Päivän tarkoitus

Lapsi mukaan töihin -päivän tarkoitus on tarjota lapsille mahdollisuus nähdä, missä vanhemmat viettävät päivänsä. Moni lapsi ei välttämättä edes tiedä saati osaa selittää, mitä oma vanhempi tekee työkseen. Lasten on kuitenkin tärkeää päästä näkemään ja kokemaan, mitä työn teko on. Myös työpaikkojen on hyvä nähdä työntekijöiden lapsia.

Mallia Lapsi mukaan töihin -päivään on otettu vastaavista kansallisista päivistä, joita vietetään muun muassa Yhdysvalloissa ja Englannissa. Lapsiasiavaltuutetun toimisto koordinoi kampanjapäivän suunnittelua yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen kanssa.

Lapsi mukaan töihin -päivä tarjoaa työpaikoille mahdollisuuden nostaa esiin lasten ääntä ja osallisuutta sekä saada hyödynnettyä lasten ja nuorten raikkaita ajatuksia. Päivän tarkoituksena ei ole kuitenkaan teettää lapsella varsinaisesti työtä, vaan tutustuttaa hänet vanhempansa tai muun läheisen aikuisen arkeen.