Etelä-Karjalan liittoValtiovarainministeri Petteri Orpo: Etelä-Karjalan asenne uudistuksiin on kohdallaan

(Tiedote 10.1.2018)

Etelä-Karjalassa keskiviikkona vieraillut valtiovarainministeri Petteri Orpo on tyytyväinen hankkeiden etenemiseen ja maakuntauudistuksen valmisteluun Etelä-Karjalassa.

”Asiat näyttävät etenevän täällä hyvin. Teillä on asenne kohdallaan”, sanoo valtiovarainministeri Orpo.

Etelä-Karjalan liitossa ministerille esiteltiin jo käynnissä olevia tai pitkälle valmisteltuja hankkeita, joiden rahoituksen toivotaan järjestyvän jatkossakin. Eteläkarjalaiset korostivat erityisesti rajaliikenteen sujuvuuteen liittyviä hankkeita. Niitä ovat Luumäen, Imatran ja Venäjän rajan välisen ratayhteyden parantaminen eli kaksoisraide, Parikkalan Syväoron rajanylityspaikan virallistaminen sekä rajaliikennettä ja liikenneturvallisuutta edistävät Kaakkois-Suomen-Venäjän ENI CBC-ohjelman rajainvestointihankkeet.

Rajaliikenteeseen liittyvät myös rajavartiolaitoksen toimintamenojen turvaaminen ja uuden tien rakentamisen vauhdittaminen Saimaan kanavan nykyisen huoltotien tilalle.

”Pohjoisen ulottuvuuden liikennekumppanuus tarjoaa uuden tien yleissuunnitteluun alkurahoitusta”, muistuttaa maakuntajohtaja Matti Viialainen.

Maaseudun elinvoimaisuutta ja matkailua edistäviä hankkeita ovat Hiitolanjoen lohikannan elvyttäminen ja Taipalsaarelle suunnitellun Kutilan kanavan rakentaminen.

Maakuntauudistuksen valmistelu etenee hyvin

Maakuntauudistuksen valmistelussa Etelä-Karjala on monia muita maakuntia edellä. Etumatkan kannalta merkittävä ratkaisu on vuonna 2010 perustettu Eksote.
Maakuntauudistuksen suunnittelu aloitettiin Etelä-Karjalassa helmikuussa 2016. Nykyisin maakuntauudistusta valmistelevassa VATE-projektiryhmässä on 13 jäsentä, jotka ovat samalla eri toimialojen valmistelijoita.

Heidän johdollaan valmistelua tehdään mm. talouden, konsernirakenteen, palvelujen järjestämisen sekä ICT:n näkökulmasta. Eri valmistelutyöryhmissä toimii yhteensä noin 40 asiantuntijaa kunnista, kuntayhtymistä sekä valtion eri organisaatioista.
Suunnittelua ohjaa poliittisesti nimetty 10-jäseninen ohjausryhmä. Työkseen maakuntauudistusta valmistelee 5,2 henkilötyövuoden tiimi.
Viime syksystä lähtien maakuntauudistusta on ryhdytty järjestelmällisesti tekemään tutuksi myös kansalaisille mm. kuntakierroksilla ja keskivertoeteläkarjalaista vastaavan Miikkulaisen esimerkkiperheen välityksellä.

Etelä-Karjalaa tilaisuudessa edustivat maakuntahallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Jukka Kopra, Lappeenrannan kaupunginjohtaja Kimmo Jarva, Imatran kaupunginjohtaja Rami Hasu sekä muutosjohtaja Aija Tuimala ja maakuntajohtaja Matti Viialainen Etelä-Karjalan liitosta.