Etelä-Karjalan liittoUusi valtakunnallinen tapahtuma, Kotkaniemi-foorumi, järjestetään ensimmäisen kerran 4.8.2022

Ilmakuva Kotkaniemestä.

Kotkaniemi-foorumi-keskustelutilaisuus järjestetään Kotkaniemessä, presidentti P. E. Svinhufvudin kotimuseolla Luumäellä to 4.8.2022 klo 10–17 välillä.  Otsikolla ”Demokratian ja Suomen suvereniteetin turvaaminen nyt ja sata vuotta sitten” -kulkevaan tapahtumaan osallistuvat mm. eduskunnan puhemies Matti Vanhanen, Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola, historioitsija Matti Lackman, dosentti Marko Paavilainen, Euroopan parlamentin varapuhemies Heidi Hautala ja europarlamentaarikko Eero Heinäluoma, kansanedustaja ja maakuntahallituksen puheenjohtaja Jukka Kopra, Ilta-Sanomien päätoimittaja Ulla Appelsin sekä Ylen ulkomaantoimittajat Marja Manninen ja Mika Hentunen. Tilaisuuden juontaa toimittajaKari Lumikero. Ohjelma täydentyy loppukevään aikana vielä mm. puolustusvoimien puheenvuoron osalta.

”Kotkaniemi-foorumi” on uusi Luumäen kunnan aloitteesta ideoitu tapahtuma, josta kehitetään uutta kärkitapahtumaa Etelä-Karjalaan. Foorumin areenana toimii itseoikeutetusti yksi maakunnan ykkösnähtävyyksistä, Kotkaniemi-museo. Foorumin järjestävät yhteistyössä Kotkaniemi-säätiö, Luumäen kunta ja Etelä-Karjalan liitto. Tapahtuma on tänä vuonna myös osa Luumäen kunnan 380-juhlavuoden ohjelmaa. Jatkossa tapahtuma on tarkoitus järjestää säännöllisesti vuosittain.

Kotkaniemi on presidentti P. E. Svinhufvudin pitkäaikaisin koti, jossa museotoiminnasta nykyisin vastaa Kotkaniemi-säätiö. Talon pihapiireineen omistaa valtio. Paikan henkeä kunnioittaen seminaarin teemat tulevat vuosittain kytkeytymään Suomen kansakunnan merkittäviin koossapitäviin teemoihin – demokratiaan, oikeusvaltioon ja kansanvaltaan, onhan tapahtumapaikka Suomen itsenäisyyden ja oikeusvaltion puolustajan pitkäaikaisin koti.

Seminaari toteutetaan Kotkaniemen puutarhassa katetuissa ulkotiloissa ja se lähetetään myös livelähetyksenä striimattuna. Tilaisuus on avoin, mutta osallistujamäärä on rajoitettu. Lisätietoja lähempänä ajankohtaa.

Tapahtumakonseptin luomiseen saadaan rahoitusta Etelä-Karjalan liiton maakunnan omaehtoisesta kehittämisrahasta (MOKRA). Kotkaniemi-säätiön saama rahoitus Kotkaniemi-foorumi-hankkeelle on suuruudeltaan 38 400 euroa.

Kuva: Kotkaniemi-säätiö.

Lisätiedot: