Etelä-Karjalan liittoUudenlaista kulttuuriyhteistyötä kuntien välillä

Uudenlaista kulttuuriyhteistyötä kuntien välillä

Metsässä lapsia, jotka puhaltavat torveen.

Etelä-Karjalan kirjastot kokeilevat uudenlaista yhteistyötä toteuttamalla kirjastokiertueen jokaisen kunnan pääkirjastossa. Ensimmäinen kiertuekokeilu toteutuu maaliskuussa ja toinen lokakuussa. Toimintaa voidaan jatkaa sen jälkeenkin kiertueiden onnistuessa. Yhteistyön laittoi alulle Etelä-Karjalan liiton kulttuurikoordinaattori Ossi Välimäki.

– Tällä helpotetaan yksittäisten kirjastovirkailijoiden työtä ja säästetään samalla kustannuksissa, kun saadaan yhdeksän esitystä yksillä matkakuluilla, Välimäki kertoo.

Kirjastoissa nähtävät esitykset ovat aina yleisölle veloituksettomia.

– Tarkoitus ei ole kilpailla kaupallisten toimijoiden kanssa, vaan tarjota sisältöjä, jotka eivät ehkä muuten saavuttaisi täkäläistä yleisöä. Kirjastossa tulee toki aina huomioida sivistyksellisyys.

Maaliskuun puolivälissä maakunnan kirjastoja kiertää lapsiyleisölle suunnattu satuseikkailu Muurikki ja Metsän väki.

Tarina Muurikki-lehmästä kuljettaa lapset noin 150 vuotta ajassa taaksepäin. Muurikki pääsee pitkän talven jälkeen niitylle ja metsään paimenien kanssa. Kuinka onnellinen Muurikki onkaan nähdessään taas vihreää ruohoa, metsän väkeä ja kuullessaan lintujen laulua.

Tarinan kautta opitaan miten paimenet ovat vanhaan aikaan suojanneet karjaansa. Tarinan ohessa tutustutaan suomalaisiin perinnesoittimiin ja kansanmusiikkiin. Jokainen osallistuja pääsee konsertin aikana itse kokeilemaan jotain perinnesoitinta eri äänimaisemien vaihtuessa ja tarinan edetessä.

Satuseikkailut soveltuvat parhaiten 4–10-vuotiaille. Seikkailemaan mahtuu mukaan enimmillään noin 50 lasta. Kesto noin 45 minuuttia.

Muurikki kiertää kaikki Etelä-Karjalan kunnat 20.–23.3.

KE 20.3.
10.30 – Luumäen kirjasto
14.30 – Lemin kirjasto
17.30 – Savitaipaleen kirjasto

TO 21.3.
10.00 – Ruokolahden kirjasto
13.00 – Rautjärven kirjasto
17.30 – Parikkalan kirjasto

PE 22.3.
10.30 – Taipalsaaren kirjasto
17.00 – Imatran pääkirjasto

LA 23.3.
11.00 – Lappeenrannan pääkirjasto

Satuseikkailussa esiintyy muusikko Petra Käppi / Kulttuuriosuuskunta Uulu.
Lisätietoja satuseikkailusta tästä: https://uulu.fi/37/muurikki-ja-metsan-vaki