Etelä-Karjalan liittoUkrainan suurlähettiläs toivoo tiivistyvää yhteistyötä Suomen ja Ukrainan alueiden välille

Kaksi kukkakimppua, joista toinen on sinikeltainen ja toinen sinivalkoinen.

Ukrainan suurlähettiläs Olga Dibrova vieraili torstaina 22.9.2022 Lappeenrannassa, Taipalsaarella ja Luumäellä. Aamupäivän hän vietti Etelä-Karjalan liiton toimistolla, jossa hänelle esiteltiin muun muassa Etelä-Karjalan maakuntaa ja Lappeenrannan kaupunkia, niiden kokemia geopoliittisen tilanteen vaikutuksia sekä Ukraina-yhteistyötä.

Suurlähettiläs tutustui lyhyesti Lappeenrannan linnoitukseen, minkä jälkeen hän vieraili Taipalsaaren Taipoliksessa tapaamassa ukrainalaisia pakolaisia. Keväällä pakolaisia tuli Taipalsaarelle eniten Itä-Ukrainasta, mutta myöhemmin myös Ukrainan muista osista. Moni heistä on menettänyt kotinsa sodan aikana, mutta suuri enemmistö toivoo kuitenkin pääsevänsä vielä takaisin Ukrainaan.

Iltapäivällä Dibrova vieraili Luumäellä Kotkaniemi-kotimuseossa ja kuuli muun muassa Etelä-Karjalan matkailun ajankohtaisista suunnitelmista.

Suurlähettiläs kertoi olevansa kiitollinen eteläkarjalaisten tarjoamasta avusta ja tuesta Ukrainalle ja toivoo ihmisten jaksavan tukea Ukrainaa jatkossakin. Hän kertoi ilahtuneensa esimerkiksi Lappeenrannan ja Imatran kaupunkien aloittamasta käytännöstä soittaa Ukrainan kansallislaulua säännöllisesti siten, että alueella olevat venäläismatkailijatkin ovat kuulleet sen.

Dibrova toivoo lisäpakotteita Venäjälle ja muun muassa venäläismatkailijoiden viisumien epäämistä. Hän kertoo olevansa pettynyt siihen, ettei Venäjän kansa ole tähän asti reagoinut vahvemmin sotaa vastaan. Lähitulevaisuudessa ei ole hänen mukaansa näkyvissä suhteiden normalisoitumista Venäjän ja Ukrainan välillä.

Suurlähettiläs Dibrova esitti toiveen tiivistyvästä yhteistyöstä Ukrainan ja Suomen alueiden välillä. Yhteistyötä tarvitaan eri tasoilla, muun muassa jälleenrakennuksessa, aluekehityksessä ja matkailussa.

Yevhen Dibrov ja Olga Dibrova.
Yevhen Dibrov ja Olga Dibrova Taipalsaaren Taipoliksen pihalla.
Yevhen Dibrov ja Olga Dibrova.
Suurlähettiläs Olga Dibrova sai Taipalsaarella ukrainalaislapselta askartelutyön.
Olga Dibrova ja ukrainalaisia pakolaisia Taipalsaaren Taipoliksessa.
Olga Dibrova ja ukrainalaisia pakolaisia Taipalsaaren Taipoliksessa. Pieni ukrainalaistyttö sai maakuntajohtaja Satu Sikaselta sinikeltaisen kukkakimpun.
Yevhen Dibrov, Olga  DIbrova, Satu Sikanen ja Annastiina Löppönen Kotkaniemi-kotimuseon edessä.
Yevhen Dibrov, Olga Dibrova ja Satu Sikanen kuuntelevat, kun Annastiina Löppönen esittelee Kotkaniemi-kotimuseon historiaa.