Etelä-Karjalan liittoUkrainan sota vaikuttaa myös Etelä-Karjalan liiton toimintoihin

Ukrainan sota vaikuttaa myös Etelä-Karjalan liiton toimintoihin

Venäjän aloittamalla hyökkäyksellä Ukrainaan on monia vaikutuksia myös Etelä-Karjalaan. Etelä-Karjalan maakuntahallitus keskusteli kokouksessaan 28.2.2022 Ukrainan sodan vaikutuksesta Etelä-Karjalan liiton toimintoihin. Asiakohta lisättiin maakuntahallituksen esityslistalle lisälistana, kun tilanne Ukrainassa kriisiytyi viime viikolla.

Venäjän toiminta Ukrainaa kohtaan tuomitaan länsimaissa laajasti ja Venäjää kohtaan asetetaan laajoja pakotteita, joista todennäköisesti seuraa myös Venäjän vastapakotteita.

Tilanteen vaikutukset Etelä-Karjalan liitossa

Maakuntajohtaja Satu Sikanen esitteli kokouksessa Etelä-Karjalan liiton roolia Venäjä-yhteistyössä. Tällä hetkellä roolin voi jaotella kolmeen eri kategoriaan

• Hallintoviranomaisen rooli Kaakkois-Suomi-Venäjä CBC-ohjelmassa käynnissä olevalla ohjelmakaudella 2014-2020 ja vielä käynnistymättä olevassa ohjelmassa 2021-2027
  • Etelä-Karjalan liiton tekemä edunvalvonta koskien mm. rajanylityspaikkojen kehittämistä ja rajaliikenteeseen liittyvää saavutettavuutta
  • Etelä-Karjalan liiton oma Venäjä-yhteistyöhön liittyvä hanketoiminta, jota ei tällä hetkellä ole.

Etelä-Karjalan maakuntahallitus päätti, että Ukrainan sodasta johtuen Etelä-Karjalan liitto pidättäytyy toistaiseksi omista Venäjä-yhteistyötä edistävistä hankkeista. Kaakkois-Suomi-Venäjä CBC-ohjelmassa ja siihen liittyvässä hallintoviranomaisen työssä noudatetaan Valtioneuvoston ja EU-tason päätöksiä. Maakuntahallitus korostaa, että Suomen ohjelma-alueelle ja hanketoimijoille tulee edelleen voida kohdentaa rajaohjelmiin varattua EU:n ja Suomen valtion rahoitusta aluekehityksen tueksi nykyisellä ja uudella ohjelmakaudella.

Eurooppa aikakausien murroksessa

Maakuntahallitus oli päätösasiassa täysin yksimielinen. Vakavasta tilanteesta käytiin lyhyt keskustelu puheenjohtaja Jukka Kopran ja maakuntajohtajan alustuksella.

”Eurooppa on nyt eittämättä aikakausien murroksessa. Monet asiat tulevat muuttumaan; Tilanne, joka vallitsi vielä kaksi viikkoa sitten, ei palaa”, maakuntahallituksen puheenjohtaja Jukka Kopra totesi.

Maakuntajohtaja arvioi, että läheskään kaikki Etelä-Karjalaan kohdistuvat vaikutukset, eivät ole vielä tiedossa. Moni asia on mietittävä kokonaan uusiksi, maakuntajohtaja Sikanen totesi.

Maakuntahallituksessa todettiin, että tilanne Ukrainassa heijastuu Etelä-Karjalan alueen kehitykseen ja kehitysnäkymiin. Etelä-Karjalan kauppakamarin ulkomaankaupan vientiasiakirjojen (v. 2021) mukaan EU:n ulkopuolisessa viennissä Ukraina on Etelä-Karjalan viidenneksi suurin vientimaa ja Venäjä seitsemänneksi suurin. Etenkin Venäjän kauppaan on ennakoitavissa merkittäviä vaikutuksia. Etelä-Karjalasta Venäjälle on mm. metsäteollisuuden, metalli- ja konepaja-, kemian- ja kaivannaisteollisuuden ja teknologiatuotteiden vientiä. Venäjältä Suomeen tulee maakaasun ja öljyn lisäksi mm. puuraaka-aineita ja mineraaleja. Venäläismatkailu Etelä-Karjalassa on ollut käytännössä pysähdyksissä jo kaksi vuotta koronapandemian vuoksi, eikä muutosta Ukrainan sodan myötä ole lähiaikoina näkyvissä.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan 24.2.2022 on muuttanut Euroopan ja samalla myös Suomen turvallisuuspoliittista ympäristöä. Turvallisuusviranomaisten viesti on, että Suomeen ei kohdistu tällä hetkellä sotilaallista tai rajaturvallisuuteen liittyvää uhkaa. Viranomaistoiminnassa varautumista pidetään korkealla tasolla ja mm. maaliskuussa Etelä-Karjalassa järjestetään paikallispuolustusharjoitus.

Lisätietoja: Jukka Kopra, maakuntahallituksen puheenjohtaja, puh: + 358 400 515 066, [email protected]

Lisätietoja: maakuntajohtaja Satu Sikanen: puh. +358 400 661318, [email protected]