Etelä-Karjalan liittoTiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala tutustui Erä- ja luontokulttuurimuseon sekä Etelä-Karjalan korkeakoulujen lähitulevaisuuden suunnitelmiin

Ministeri Sari Multalalle esitellään Erä- ja luontokulttuurimuseon tulevia tiloja Imatran kaupungintalolla.

Tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala vieraili Imatralla ja Lappeenrannassa 9.1.2024. Imatralla vierailu keskittyi Suomen Erä- ja luontokulttuurimuseon suunnitelmiin ja alueen haasteisiin muuttuneessa geopoliittisessa tilanteessa. Skinnarilan kampuksella esiteltiin puolestaan LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun lähitulevaisuuden suunnitelmia ja koulutuksen roolia suomalaisen teollisuuden kilpailukyvyn, PK-sektorin kasvun ja kansainvälistymisen tukemisessa.

Imatran kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Anna Helminen ja kaupunginjohtaja Matias Hilden avasivat ministeri Multalalle Imatralle suunnitteilla olevan Erä- ja luontokulttuurimuseon merkitystä. Museon saaminen Imatralle ei ole pelkästään alueellisesti vaan myös valtakunnallisesti merkityksellinen suomalaisen luontokulttuurin vaalimisen ja maamme matkailun kehittämisen kannalta. Kaupungin osalta edellytykset museon perustamiselle ovat olemassa, sillä mm. suuri osa tiloista on jo olemassa, vierailijoille on Imatran alueella ja sen lähiympäristössä riittävästi majoituskapasiteettia tarjolla ja museon sijainti hyvien liikenneyhteyksien päässä tarjoaa hyvän saavutettavuuden.

Erä- ja luontokulttuurimuseon esittelyn ohessa Suomen Erämuseosäätiön toimitusjohtaja Pia Paukku muistutti, että luontomatkailu on nousemassa yhä suurempaan rooliin.

– Luontomatkailun kasvuun vastataksemme meillä on toteutusvalmiina uniikki museokonsepti, joka on erittäin ajankohtainen ja kiinnostaa niin kotimaisia kuin ulkomaisia matkailijoita.  Toimimme porttina itäisen Suomen luontomatkailuun ja tarjoamme kävijälle kokemuksen niin erä- ja pyyntiperinteistä kuin suomalaisten luonnonläheisestä elämäntavasta. Me suomalaiset usein pidämme suomalaista luontoa, jokaisen oikeuksiamme ja puhtaita vesistöjämme itsestäänselvyytenä, mutta museon yhtenä tarkoituksena on laittaa myös meidät pohtimaan alati muuttuvaa luontosuhdettamme ja sitä, miten ihmisen toiminta vaikuttaa luontoon. Myös se on hyvä muistaa tämän hankkeen osalta, että toteutuessaan museon aluetaloudelliset vaikutukset alkavat näkyä jo rakentamisvaiheessa.

Jo pitkään vireillä olleen Erämuseohankkeen osalta maakuntajohtaja Satu Sikanen odottaa hallitukselta toimia.

– Toimintaympäristön muutos vaatii toimenpiteitä alueellamme ja tämän museohankkeen toteutuminen olisi yksi alueellemme elinvoimaa tuova asia. Viime aikoina on laajasti ollut esillä esimerkiksi Lapin matkailun buumi, joka on pitkän ja sinnikkään aluekehitystyön tulosta. Myös meille Etelä-Karjalaan olisi perusteltua saada Erämuseohankkeelle investointirahoitusta, että voimme uudistaa alueen matkailuelinkeinoa. Erämuseon saaminen tulevaan valtion kehysriiheen antaisi selkänojaa niin Erämuseosäätiölle kuin Imatran kaupungillekin kehittää hanketta eteenpäin.

Skinnarilan kampuksella LUT-yliopiston rehtori Juha-Matti Saksa ja LAB-ammattikorkeakoulun rehtori Turo Kilpeläinen esittelivät yhdessä korkeakoulujen muun johdon sekä Lappeenrannan vs. kaupunginjohtaja Tuomo Sallisen kanssa korkeakoulujen yhteistyötä ja tulevaisuuden suunnitelmia. Aktiivisella vuoropuhelulla ja toiminnalla eri sidosryhmien kanssa pyritään jatkuvasti kehittämään koulutusta vastaamaan elinkeinoelämän tarpeisiin Suomen kilpailukyvyn kasvattamiseksi. Skinnarilan kampuksella toivotaan nykyhallitukselta mm. mahdollisuuksia uusien koulutusohjelmien aloittamiseksi.

Ministeri Sari Multala seisoo LUT-yliopiston aulan portailla yhdessä vierailuisäntien kanssa.
Ministeri Multala vieraili Skinnarilan kampuksella. Kuvassa vasemmalta oikealle: Lappeenrannan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Joonas Grönlund, maakuntajohtaja Satu Sikanen, Lappeenrannan vs. kaupunginjohtaja Tuomo Sallinen, LAB-ammattikorkeakoulun vararehtori Merja Heino, tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala, LAB-ammattikorkeakoulun rehtori Turo Kilpeläinen, LUT-yliopiston strategiajohtaja Janne Hokkanen, LUT-yliopiston rehtori Juha-Matti Saksa sekä LUT-yliopiston vararehtori Jari Hämäläinen.