Etelä-Karjalan liittoOikeudenmukaisen siirtymän rahaston (JTF) suunnitelma on lähtenyt ministeriöön

Oikeudenmukaisen siirtymän rahaston (JTF) suunnitelma on lähtenyt ministeriöön

Punaisessa kentässä teksti: Innovaatioiden elinympäristö . Alla Etelä-Karjalan logo

EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmakaudella 2021-2027 otetaan käyttöön Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahaston (ESR+) rinnalle uusi oikeudenmukaisen siirtymän rahasto, JTF (Just Transition Fund). Rahaston tarkoituksena on tuen antaminen alueille, joihin kohdistuu sosioekonomisia haasteita sen vuoksi, että EU siirtyy ilmastoneutraaliin talouteen vuoteen 2050 mennessä. Uuden rahaston tavoitteena on lieventää ilmastosiirtymän haitallisia vaikutuksia tukemalla alueita ja työntekijöitä, joihin siirtymä vaikuttaa eniten. JTF-rahastosta tuetuilla toimilla tuetaan paikallisen talouden monipuolistamista ja lievennetään ilmastotoimien kielteisiä vaikutuksia työllisyyteen.

Suomen saatava JTF+ valtio -rahoituksen määrä on 644 miljoonaa euroa. Valtioneuvoston linjauksen mukaisesti Etelä-Karjalaan kohdennetaan rahoitusta noin 27,4 miljoonaa euroa. Rahastosta saatava tuki on alkaneella kaudella lähes puolet (47,4 % ) maakunnan EU:n alue- ja rakennepolitiikan rahoituksesta.

Maakunnan JTF-suunnitelmaa on valmisteltu vuoden ajan. Työ- ja elinkeinoministeriö pyysi ensimmäiset luonnokset maakunnallisista suunnitelmista maaliskuussa 2021. Etelä-Karjalan suunnitelma on nyt toimitettu työ- ja elinkeinoministeriöön. Maakuntahallitus sai 28.3.2022 tiedoksi ministeriöön toimitetun alustavana suunnitelman. Alueelliset suunnitelmat etenevät ministeriön ja valtioneuvoston kautta komission viralliseen käsittelyyn kevään aikana.

Jos komissio hyväksyy kaikkien maakuntien suunnitelmat, JTF voisi käynnistyä arviolta syksyllä 2022. Komission käsittelyyn lähetettävän siirtymäsuunnitelma on käsitelty Etelä-Karjalan maakunnan yhteistyöryhmässä 14.3.2022.

Suomessa JTF-rahoitus kohdistetaan turpeen energiakäytön vähentämisestä syntyviin sosioekonomisiin haasteisiin ja aluetaloudellisiin vaikutuksiin. Hallitus on sitoutunut puolittamaan turpeen energiakäytön vuoteen 2030 mennessä.

Suomessa turvetoimiala on työllistänyt noin 2500 htv. Turvetoimiala työllistää Etelä-Karjalassa noin 90 htv. Päästöoikeuksien hinnan pysyessä korkealla tasolla Etelä-Karjalan energiaturpeen kulutuksen ja tuotannon arvioidaan loppuvan lähes kokonaan vuoteen 2024 mennessä.

Oikeudenmukaisen siirtymän rahaston tulevia hankkeita ei kuitenkaan rajata pelkästään turvealueisiin. Oleellista on, että toimenpiteiden hyöty suuntautuu turvetoimialan välittömien tai välillisten haittojen vaikutusalueeseen. Elinkeinojen monipuolistamisen toimenpiteet kohdistuvat pääosin turvetoimialan ulkopuolisille sektoreille. JTF-toimet luetaan kokonaisuutena ilmastotoimiksi, mutta JTF-toimilta ei edellytetä päästövähennystavoitteita.

JTF-rahoituksen käytön edellytyksenä on alueelliset oikeudenmukaisen siirtymän suunnitelmat. Rahoitusta tullaan käyttämään maakunnassa hyväksytyn suunnitelman mukaisesti.

Lisätietoja: Jari Lantta, puh. +358 40 524 0540, [email protected]