Etelä-Karjalan liittoMeil kaikki kiertää -kiertotalouskiertue starttaa Luumäeltä

Meil kaikki kiertää -kiertotalouskiertue starttaa Luumäeltä

Vaalean lila kukka.

Kuntalaisille, vapaa-ajan asukkaille ja yrityksille kiertotalouteen liittyvää tietoa ja ratkaisuja tarjoava Meil kaikki kiertää -kiertue jalkautuu kesän aikana Etelä-Karjalan maaseutukuntien kesätoreille sekä paikallisiin kesätapahtumiin. Ensimmäisenä tapahtuma rantautuu Luumäelle Taavetin kesätorin avajaisiin lauantaina 20.5.2023 klo 10.00–13.00. Osoite on Linnalantie 30, 54500 Luumäki.

Tapahtumassa tarjotaan monipuolista tietoa arjen kiertotaloudesta, kuten korjauksesta, kierrätyksestä, kompostoinnista, jätehuollosta sekä puutarhajätteiden ja poistotekstiilien lajittelusta. Tapahtumassa on myös kierrätysneuvontaa kaikenikäisille.

Tapahtumassa on Tuo tullessas, vie mennessäs -tavaranvaihtopöytä, johon tapahtumakävijät voivat tuoda yhden itselleen tarpeettoman, mutta ehjän, puhtaan ja käyttökelpoisen tavaran. Tavaran tulee olla helposti kannettava. Samalla pöydältä voi ottaa itselleen tarpeellisen tavaran mukaan.

Meil kaikki kiertää -kiertotaloustapahtumat tavoittelevat kiertotalousratkaisuja, joita jokainen voi omassa arjessaan tehdä. Kiertotaloudessa monet keinot ovat vanhoja ja entuudestaan tuttuja. Tarkoituksemme on avata termiä ja havainnollistaa kiertotalouden eri ulottuvuuksia, käytännön toimivuutta ja hyötyjä”, kertoo kiertotalouden asiantuntija Maria Jokela Lappeenrannan kaupungilta.

”Olemme saaneet maakunnasta mukaan monipuolisen joukon kiertotalouden toimijoita, ja yhteistyössä heidän kanssaan haluamme lisätä vakituisten ja vapaa-ajan asukkaiden tietoisuutta erilaisista kiertotalouden ratkaisuista”, Jokela täsmentää.

Kesän aikana kiertotaloustapahtumia ovat järjestämässä ainakin Etelä-Karjalan liitto, Circwaste-hanke, Kaakkois-Suomen ELY-keskus, Etelä-Karjalan Jätehuolto Oy, Saimaan Virta ry:n ETKATEX Etelä-Karjalan poistotekstiilit kiertoon -hanke, LAB-ammattikorkeakoulun ASKI-hanke, Lappeenrannan seudun ympäristötoimi, Etelä-Karjalan Martat, Imatran seudun ympäristötoimi ja Lappeenrannan kaupungin Greenreality-palvelut. Lisäksi jokaisessa tapahtumassa on mukana paikallisia kiertotalouden toimijoita. Meil kaikki kiertää -tapahtumat järjestetään yhteistyössä kuntien kanssa.

Meil kaikki kiertää -kiertueaikataulu:

LUUMÄKI
la 20.5. klo 10–13, Taavetin tori
Linnalantie 49, 54500 Luumäki

RUOKOLAHTI
pe 2.6. klo 14–16, Ruokolahden kukkatori
Toritie 4, 56100 Ruokolahti

TAIPALSAARI
la 17.6. klo 10–14, Taipalsaari, Kierrätysmyymälä EKO-Taipolis
Kirjamoinkaari 50, 54915 Saimaanharju

LEMI
ke 28.6. klo 16–19, Lemin kesätori
Urheilutie 2, 54710 Lemi

RAUTJÄRVI
to 13.7. klo 9–12 Rautjärven Kulttuuriviikkojen kesätori

SAVITAIPALE
la 5.8. klo 10–15 Savitaipaleen Solar Regatta, Olkkolan ranta-alue
Olkkolantie, 54800 Savitaipale

Meil kaikki kiertää -kiertotaloustapahtumat ovat Circwaste- ja Ilmastotekoja Etelä-Karjalassa -hankkeiden kehittämä kokonaisuus. Päätoimijoina ovat Lappeenrannan kaupungin Greenreality-palvelut ja Etelä-Karjalan liitto.

Lisätiedot:

Taru Astikainen, Etelä-Karjalan liitto