Etelä-Karjalan liittoMeijän joululaulu – Etelä-Karjalan liiton luukku 15 Lappeen kellotapulin joulukalenterissa

tähden muotoinen jouluvalo tapulin ikkunassa.

Kuten monien suomalaisten, myös Etelä-Karjalan liiton työntekijöiden ajatukset ovat tänä vuonna olleet usein ukrainalaisten kärsimyksissä. Haluammekin tänä jouluna lahjoittaa sekä joulutervehdyksiimme että henkilökuntamme joululahjoihin varatut rahat Unicefin kautta Ukrainaan. Niinpä valitsimme Lappeen kellotapulin joulukalenteriin ”meijän lauluksi” ukrainalaisen sävellyksen.

”Carol of the Bells” on maailmanlaajuisesti suosittu joululaulu, jonka on säveltänyt ukrainalainen Mykola Leontovych vuonna 1914. Kappale perustuu ukrainalaiseen kansanlauluun ”Shchedryk” (Щедрик).

Laulun alkuperäinen tarina liittyy uuteenvuoteen, jota esikristillisessä Ukrainassa juhlittiin kevään koittaessa huhtikuussa. Laulussa kerrotaan pääskysestä, joka saapuu taloon julistamaan perheelle runsasta ja hyvää tulevaa vuotta. Kun kristinusko saapui Ukrainaan ja juliaaninen kalenteri otettiin käyttöön, uudenvuoden juhla siirrettiin huhtikuusta tammikuuhun.

Peter J. Wilhousky sovitti 1930-luvulla melodian orkesterille ja sanoitti sen uudelleen englanniksi. Melodia muistutti hänen mielestään joulun kellojen soittoa. Kappale liittyykin nykyisin vahvasti jouluun, ja sen englanninkielinen sanoitus kertoo kelloista, laulusta ja iloisesta joulusta.

”Carol of the Bells” -kappaleesta on äänitetty yli 150 versiota erilaisille kokoonpanoille.

Englanninkielinen versio:

Ukrainankielinen versio: