Etelä-Karjalan liittoLuovien alojen kehittämisideoihin pureuduttiin Kulttuurileijonien luolassa

Luovien alojen kehittämisideoihin pureuduttiin Kulttuurileijonien luolassa

"Kulttuurileijonat" kuuntelevat ideoiden esittelyä.

Kulttuurileijonien luola järjestettiin Etelä-Karjalassa ensimmäistä kertaa kesäkuun 8. päivä. Lappeen Ruustinnaan kokoontui reilut 30 henkilöä kulttuurin ja luovien alojen kehittämisideoiden äärelle. Vastaavaa tapahtumaa on aiemmin järjestetty kahdesti Mikkelissä eri organisaatioiden yhteistyönä.

Tapahtuman tavoitteena oli tarjota kulttuurialan edustajille mahdollisuus tuoda ideoitansa ”leijonien” eli alan ammattilaisten arvioitavaksi. Leijonien tehtävänä oli suositella ideoiden esittäjille polkuja luovan toiminnan kehittämiseen ja rahoitusmahdollisuuksiin.

Etelä-Karjalan Kulttuurileijonien luolassa leijonien ruodittavana oli ideat teatterifestivaalin kehittämisestä, elokuvatuotannosta, taidetilan perustamisesta, kulttuuriliitteen julkaisemisesta ja puistoprojektista. Rohkeat ideoidensa esittäjät saivat leijonilta vinkkejä jatkokehitykseen, ja yleisö sai seurata leijonien antamaa sparrausta. Yleisössä oli myös asiantuntijoita eri puolilta itäistä Suomea. He antoivat arvokkaita vinkkejä eri paikkakuntien toimijoista, joilta voi saada vertaistukea ja kokemuksia vastaavien ideoiden kehittämisestä.

Nyt Lappeenrannassa järjestetyn Etelä-Karjalan Kulttuurileijonien luolan järjestivät yhdessä Etelä-Karjalan liitto, Kaakkois-Suomen ELY-keskus, Suomen kulttuurirahasto, Taiteen edistämiskeskus ja Parasta itää -hanke. Samalla konseptilla on luvassa vastaavat tilaisuudet Kouvolassa 19.9. ja Mikkelissä 29.9.

Lisätietoja: kulttuurikoordinaattori Ossi Välimäki, [email protected], 040 683 2791

Yleiskuva Kulttuurileijonien luola -tilaisuudesta Lappeen Ruustinnassa.