Etelä-Karjalan liittoKotkaniemi-foorumissa korkeatasoista ja laaja-alaista keskustelua Suomen turvallisuuspolitiikasta

Puhujia Kotkaniemi-foorumin lavalla

Kotkaniemi-museolla Luumäellä 3.8.2023 toista kertaa järjestetyn Kotkaniemi-foorumin aiheena oli tänä vuonna ”Entä nyt Suomi?- keskusteluja turvallisuudesta”. Tapahtuma kokosi paikanpäälle mittavan joukon maamme eturivin poliitikkoja ja eri alojen asiantuntijoita keskustelemaan Suomen turvallisuuspolitiikasta ja roolista uutena Nato-maana.

– Tilaisuus osoitti, että Kotkaniemi-foorumi on löytänyt paikkansa korkeatasoisena ja valtakunnallisesti kiinnostavana keskustelutilaisuutena. Tältä pohjalta on hyvä jatkaa ensi kesään ja kehittää tapahtumaa edelleen yhteistyössä Kotkaniemi-säätiön ja Luumäen kunnan kanssa, kommentoi Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Satu Sikanen tilaisuutta.

Tämänvuotisessa foorumissa turvallisuuspolitiikkaa tarkasteltiin monesta eri näkökulmasta. Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Satu Sikasen sekä Etelä-Karjalan liiton hallituksen ja puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jukka Kopran avaussanojen jälkeen erikoislähettiläs ja diplomaatti Heikki Talvitie oli tilaisuuden moderaattori Kari Lumikeron haastateltavana. Talvitie korosti puheenvuorossaan, että itsenäisyyden ja turvallisuuden tärkeyden lisäksi Suomelle on oleellista halu kuulua länteen. Tilaisuuden yllätysnumerona Ruotsin ent. ulkoministeri Peter Hultqvist avasi yleisölle Ruotsin Nato-jäsenyyden hakutilannetta. Suomen matkasta Nato-maaksi keskustelivat kansanedustaja, ent. puolustusministeri Antti Kaikkonen ja kansanedustaja, ent. ulkoministeri Pekka Haavisto. Heidän puheenvuoroissaan korostuivat eri toimijoiden välinen sujuva yhteistyö ja yhteinen tahtotila Nato-jäsenyyden hakemiseksi. ”Nato-neuvotteluihin kului lopulta vain yksi päivä – olimme tervetulleita”, kiteytti ent. puolustusministeri Antti Kaikkonen.

Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola, johtava tutkija Matti Pesu ja tutkimusjohtaja Sinikukka Saari keskustelivat Suomen roolista Naton jäsenenä. Asiantuntijoiden kommenteissa korostuivat Ukrainan sodan, Yhdysvaltojen tulevien presidentinvaalien ja kansallisten turvatakuiden merkitys maailmanpoliittisen tilanteen muodostumisessa tulevaisuudessa.

Yleisö seurasi suurella vakavuudella Suojelupoliisin päällikkö Antti Pelttarin puheenvuoroa Suomeen kohdistuvista uhkakuvista. Se, millainen Nato-maa Suomesta muodostuu, kiinnostaa tällä hetkellä ulkomaista tiedustelua. Pelttarin mukaan luotettavan tiedon tarve kasvaa ja meidän tulee varautua mm. henkilötiedusteluun, kyberhyökkäyksiin sekä kansallisen kriittisen infrastruktuurin suojelemiseen mutta myös uutta luovaa ajattelua tarvitaan turvallisuusuhkiin varautumisessa ja ennakoinnissa.

Suomen tulevaisuuden turvallisuuspolitiikkaa avasivat puolustusministeri Antti Häkkänen, eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho sekä kansanedustaja Antti Lindtman. Puheenvuoroissa nousivat esille mm. Ukrainan tuen merkitys koko Euroopan ja maailman turvallisuudelle, Kiina-riippuvuuden riskit, diplomatian rakentaminen Naton ja EU:n kautta Venäjän suuntaan sekä Suomen raja-alueiden keskeinen merkitys turvallisuuspolitiikassa.

Nato-Suomeen kohdistuneesta kasvaneesta kiinnostuksesta keskustelivat päivän päätteeksi yleisradion Pekingin kirjeenvaihtaja Mika Hentunen, Iltalehden toimittaja Lauri Nurmi ja vapaa toimittaja Jani Halme. Toimittajien silmin tarkasteltuna Suomi on tällä hetkellä enemmän esillä kuin koskaan ja nyt Suomea ja tuotteitamme olisi oikea aika markkinoida kiinnostuneille.

Luumäen kunnanhallituksen puheenjohtaja Katriina Ovaska sai kunnian päättää päivän kiitoksin ja ilmoittamalla, että Kotkaniemi-foorumi järjestetään myös ensi vuonna.

Lisätiedot:       Satu Sikanen, Etelä-Karjalan maakuntajohtaja, p. 0400 661318.

Kotkaniemi-foorumi on Luumäen kunnan aloitteesta ideoitu tapahtuma, joka järjestetään vuosittain. Foorumin järjestävät yhteistyössä Kotkaniemi-säätiö, Luumäen kunta ja Etelä-Karjalan liitto.