Etelä-Karjalan liittoKotkaniemi-foorumin ohjelmisto on valmistunut – yleisöilmoittautuminen avataan tiistaina 27.6.

Sinisellä taustalla valkoinen teksti "Kotkaniemi-foorumi" sekä tapahtuman logo.

Elokuun alussa toisen kerran järjestettävän Kotkaniemi-foorumin ohjelma on täydentynyt, ja ilmoittautuminen tapahtumaan avataan tiistaina 27.6.2023 klo 11. Paikkoja on rajoitetusti, ja paikan päälle otetaan vain ennakkoon ilmoittautuneet ilmoittautumisjärjestyksessä. Linkki ilmoittautumiseen avautuu osoitteessa www.kotkaniemi.fi/foorumi.

Kaikilla on ilmainen mahdollisuus seurata tapahtumaa myös etänä, sillä Kotkaniemi-foorumi lähetetään striimattuna YLE Areenassa.

Kotkaniemi-foorumi on keskustelutilaisuus, joka järjestetään Luumäellä Kotkaniemessä, presidentti P. E. Svinhufvudin kotimuseon puutarhassa torstaina 3.8.2023 klo 12.15–17.30. Foorumissa tarkastellaan Suomen turvallisuustilannetta sekä elämää NATO-Suomessa nyt ja tulevaisuudessa.

Ohjelmassa keskustelijoina mukana ovat puhemies Jussi Halla-aho, puolustusministeri Antti Häkkänen, kansanedustajat Antti Kaikkonen, Pekka Haavisto ja Antti Lindtman, Suojelupoliisin päällikkö Antti Pelttari, Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola, johtava tutkija Matti Pesu sekä tutkimusjohtaja Sinikukka Saari, Ukrainan suurlähettiläs Olga Dibrova, diplomaatti Heikki Talvitie sekä toimittajat Mika Hentunen, Jani Halme ja Lauri Nurmi. Tilaisuuden juontaa toimittaja ja kirjailija Kari Lumikero. Avaussanat lausuu maakuntajohtaja Satu Sikanen, ja ohjelman päättää Luumäen kunnanhallituksen puheenjohtaja Katriina Ovaska.

Kotkaniemi-foorumi on Luumäen kunnan aloitteesta ideoitu tapahtuma, joka järjestetään jatkossa vuosittain. Foorumin järjestävät yhteistyössä Kotkaniemi-säätiö, Luumäen kunta ja Etelä-Karjalan liitto.

Kotkaniemi-foorumin järjestämiseen ja tapahtumakonseptin kehittämiseen on saatu rahoitusta Etelä-Karjalan liiton kansallisesta rahoituksesta, Maanpuolustuksen kannatussäätiöltä, Etelä-Karjalan säästöpankkisäätiöltä, Karjalan kulttuurirahastolta sekä Karjalaisen kulttuurin edistämissäätiöltä.

Lisätiedot:

Risto Alaheikka, Luumäen kunnanjohtaja, puh. 050 070 0249

Heini Kähkönen, tapahtuman käytännön järjestelyt, Kotkaniemen museo, puh. 040 522 7553 (vko 26 sijaisena Annastiina Löppönen, sama puh.nro)

Kotkaniemi-säätiön, Luumäen kunnan ja Etelä-Karjalan liiton logot.

Kotkaniemi-foorumi 3.8.2023

”Entä nyt Suomi?” – keskusteluja turvallisuudesta

klo 11.00–12.00 lounasmahdollisuus Hotelli Salpassa

klo 12.15 Rakuunasoittokunta aloittaa tilaisuuden

klo 12.30 Avaussanat, Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Satu Sikanen

klo 12.40 Historiakatsaus: kokemuksia maailmanpolitiikan näyttämöiltä, toimittaja Kari Lumikero haastattelee erikoislähettiläs, diplomaatti Heikki Talvitietä

13.05–13.50 Suomen matka NATO-maaksi
klo 13.05 kansanedustaja, ent. puolustusministeri Antti Kaikkonen
klo 13.20 kansanedustaja, ent. ulkoministeri Pekka Haavisto
klo 13.35 kysymyksiä ja keskustelua

klo 13.50–14.30 Suomi NATOn jäsenenä – mikä muuttuu asiantuntijoiden mielestä?
Paneeli: Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola, johtava tutkija Matti Pesu ja tutkimusjohtaja Sinikukka Saari

klo 14.30-15.15 Kahvitauko yleisölle / mediatilaisuus (puhujat + toimittajat) omissa katetuissa tiloissa puutarhassa

klo 15.15–15.35 Mihin uhkiin Suomen tulee varautua? Suojelupoliisin päällikkö Antti Pelttari

klo 15.35–16.45 Tulevaisuuden turvallisuuspolitiikka