Etelä-Karjalan liittoKotkaniemi-foorumin ilmoittautuminen on avattu

Kotkaniemi-foorumin ilmoittautuminen on avattu

Kotkaniemi

Elokuun alussa järjestettävän ensimmäisen Kotkaniemi-foorumin ohjelma on täydentynyt ja ilmoittautuminen tapahtumaan on avattu. Kutsuvieraiden lisäksi tilaisuuteen mahtuu myös muuta yleisöä. Paikkoja on kuitenkin rajoitetusti, minkä vuoksi ilmoittautuminen on suositeltavaa. Tilaisuuteen voi ilmoittautua osoitteen www.kotkaniemi.fi/foorumi kautta.

Kotkaniemi-foorumi on keskustelutilaisuus, joka järjestetään Kotkaniemessä, presidentti P. E. Svinhufvudin kotimuseolla Luumäellä torstaina 4.8.2022 klo 10–17. Ensimmäisen foorumin aiheeksi on valittu ”Demokratian ja Suomen suvereniteetin turvaaminen nyt ja sata vuotta sitten”.

Ohjelmassa kuullaan muun muassa eduskunnan puhemies Matti Vanhasen sekä ulkopoliittisen instituutin johtajan Mika Aaltolan puheenvuorot. Muita esiintyjiä ovat historioitsija Matti Lackman, dosentti Marko Paavilainen, Euroopan parlamentin varapuhemies Heidi Hautala ja europarlamentaarikko Eero Heinäluoma, kansanedustaja ja maakuntahallituksen puheenjohtaja Jukka Kopra, Sitran yliasiamies Jyrki Katainen, Kannuksen kaupunginjohtaja Jussi Niinistö, Ilta-Sanomien päätoimittaja Ulla Appelsin sekä Ylen ulkomaantoimittajat Marja Manninen ja Mika Hentunen. Tilaisuuden juontaja ja keskustelujen moderaattori on Kari Lumikero.

.kuvassa foorumin esiintyjiä pieninä kuvina sekä foorumin ohjelma

Kotkaniemi-foorumin ohjelma, pdf.

Keskustelutilaisuus toteutetaan Kotkaniemen puutarhassa. Tilaisuus on avoin, mutta osallistujamäärää on rajoitettu, minkä vuoksi Kotkaniemi-foorumi lähetetään myös striimattuna.

Luumäellä sijaitseva Kotkaniemi-museo oli presidentti P. E. Svinhufvudin koti. Museotoiminnasta vastaa nykyisin Kotkaniemi-säätiö. Talon pihapiireineen omistaa valtio. Paikan henkeä kunnioittaen seminaarin teemat tulevat vuosittain kytkeytymään Suomen kansakunnan merkittäviin koossapitäviin teemoihin – demokratiaan, oikeusvaltioon ja kansanvaltaan. Ensimmäisen foorumin teemaan liittyen museossa on myös nähtävänä näyttely ”Miten kansanvalta säilyi Suomessa? – Mäntsälän kapinasta 90 vuotta”.

Kotkaniemi-foorumi on Luumäen kunnan aloitteesta ideoitu uusi tapahtuma, joka järjestetään jatkossa vuosittain. Foorumin järjestävät yhteistyössä Kotkaniemi-säätiö, Luumäen kunta ja Etelä-Karjalan liitto. Tapahtuma on tänä vuonna myös osa Luumäen kunnan 380-vuotisjuhlavuoden ohjelmaa.

Lisätiedot:
Risto Alaheikka, Luumäen kunnanjohtaja, puh. 0500 700249