Etelä-Karjalan liittoKotkaniemi-foorumia 3.8.2023 voi seurata myös striimattuna YLE Areenassa

Kotkaniemi-foorumia 3.8.2023 voi seurata myös striimattuna YLE Areenassa

Kotkaniemifoorumin tapahtumatiedot

Toista kertaa elokuun 3. päivänä järjestettävä Kotkaniemi-foorumi lähestyy. Tilaisuuteen avattu ilmoittautuminen täyttyi kesäkuussa hetkessä, joten paikan päälle tulevan yleisön paikat ovat jo täyttyneet. Koska tilaisuutta kohtaan on ollut runsaasti kiinnostusta, on foorumi päätetty striimata. Tilaisuudesta lähetetään livestriimi YLE Areenan välityksellä. Linkki striimiin avautuu tapahtumapäivänä YLE:n sivuilla sekä Kotkaniemen kotisivuilla.

Kotkaniemi-foorumi on valtakunnallinen poliittishistoriallinen keskustelutilaisuus, ja se järjestetään toista kertaa 3.8.2023 klo 12.15-17.30 Kotkaniemen puutarhassa. Kotkaniemi on presidentti P. E. Svinhufvudin pitkäaikaisin koti Luumäellä. Foorumissa tarkastellaan Suomen turvallisuustilannetta sekä elämää NATO-Suomessa nyt ja tulevaisuudessa.

Ohjelmassa keskustelijoina mukana ovat eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho, puolustusministeri Antti Häkkänen, kansanedustajat Antti Kaikkonen, Antti Lindtman ja Pekka Haavisto, suojelupoliisin päällikkö Antti Pelttari, Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola, johtava tutkija Matti Pesu sekä tutkimusjohtaja Sinikukka Saari, diplomaatti Heikki Talvitie sekä toimittajat Mika Hentunen, Jani Halme ja Lauri Nurmi. Tilaisuuden juontajana on toimittaja ja kirjailija Kari Lumikero. Tilaisuuden avaussanat lausuu maakuntajohtaja Satu Sikanen ja ohjelman päättää Luumäen kunnanhallituksen puheenjohtaja Katriina Ovaska. Muutoksena aiemmin ilmoittamaamme on, että Ukrainan suurlähettiläs Olga Dibrova on estynyt saapumasta paikalle.

Kotkaniemi-foorumi on Luumäen kunnan aloitteesta ideoitu tapahtuma, joka järjestetään vuosittain. Foorumin järjestävät yhteistyössä Kotkaniemi-säätiö, Luumäen kunta ja Etelä-Karjalan liitto.

Tapahtuman ohjelma:

Kotkaniemi-foorumi

”Entä nyt Suomi?” – keskusteluja turvallisuudesta

klo 12.15 Tilaisuuden avaus, Rakuunasoittokunta

klo 12.30 Avaussanat, Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Satu Sikanen sekä Etelä-Karjalan maakuntahallituksen ja puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jukka Kopra

klo 12.40 Historiakatsaus: kokemuksia maailmanpolitiikan näyttämöiltä, toimittaja Kari Lumikero haastattelee erikoislähettiläs, diplomaatti Heikki Talvitietä

13.05–13.50 Suomen matka NATO-maaksi

klo 13.05 kansanedustaja, ent. puolustusministeri Antti Kaikkonen

klo 13.20 kansanedustaja, ent. ulkoministeri Pekka Haavisto

klo 13.35 kysymyksiä ja keskustelua

klo 13.50–14.30 Suomi NATOn jäsenenä – mikä muuttuu asiantuntijoiden mielestä

Paneeli: johtaja Mika Aaltola, johtava tutkija Matti Pesu ja tutkimusjohtaja Sinikukka Saari, Ulkopoliittinen instituutti