Etelä-Karjalan liittoKotkaniemi-foorumi järjestetään toisen kerran 3.8.2023

Kotkaniemi-foorumi järjestetään toisen kerran 3.8.2023

Kotkaniemi-foorumin yleisöä ja esiintymislava.

Viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetty Kotkaniemi-foorumi saa jatkoa. Vuosittaiseksi perinteeksi suunniteltu turvallisuuspoliittisten kysymysten keskustelutilaisuus järjestetään torstaina 3.8. klo 12.00–17.00 Luumäellä Kotkaniemessä, presidentti P. E. Svinhufvudin kotimuseon puutarhassa.

Tilaisuuden teemana on Suomen turvallisuus ja suvereniteetti ennen ja nyt sekä elämä NATO-Suomessa. Foorumi kokoaa jälleen valtakunnan poliitikkoja sekä ulko- ja turvallisuuspolitiikan asiantuntijoita ja toimittajia keskustelemaan yhdessä. Tilaisuudessa ovat mukana muun muassa puolustusministeri Antti Kaikkonen, suojelupoliisin päällikkö Antti Pelttari ja Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola sekä johtava tutkija Sinikukka Saari. Tilaisuuden juontajana on toimittaja ja kirjailija Kari Lumikero. Tapahtuman esiintyjälista täydentyy vielä, ja valmis ohjelma julkaistaan lähempänä tilaisuutta.

Tilaisuutta on mahdollista seurata suorana YLE Areenasta. Ilmaisia yleisöpaikkoja tapahtumaan tulee tilojen vuoksi rajatusti, ja ilmoittautumisen avautumisesta tiedotetaan myöhemmin.

Kotkaniemi-foorumi on tapahtumakonsepti, joka syntyi Luumäen kunnan ideasta syksyllä 2021. Ensimmäinen Kotkaniemi-foorumi sai valtakunnallisesti paljon huomiota ja tilaisuudesta lähetetty livestriimi laajan yleisön. Foorumissa käsitellään vuosittain Suomen merkittäviä teemoja itsenäistymisen merkkihenkilön, presidentti P. E. Svinhufvudin pitkäaikaisimman kodin ympäristössä. Tapahtumaa järjestävät yhteistyössä Luumäen kunta, Kotkaniemi-säätiö ja Etelä-Karjalan liitto. Vuonna 2023 tapahtuman yhteistyökumppanina toimii Ulkopoliittinen instituutti.

Kotkaniemi-foorumin järjestämiseen ja tapahtumakonseptin kehittämiseen on saatu rahoitusta Etelä-Karjalan liiton kansallisesta rahoituksesta, Maanpuolustuksen kannatussäätiöltä, Etelä-Karjalan säästöpankkisäätiöltä, Karjalan kulttuurirahastolta sekä Karjalaisen kulttuurin edistämissäätiöltä.

Kotkaniemi-säätiön, Luumäen kunnan ja Etelä-Karjalan liiton logot.

Lisätiedot:

Heini Kähkönen, museonjohtaja/Kotkaniemi-säätiö, tapahtuman käytännön järjestelyt, puh. 040 522 7553

Risto Alaheikka, Luumäen kunnanjohtaja, puh. 050 0700 249

www.kotkaniemi.fi/foorumi