Etelä-Karjalan liittoKirsi Vainio valittu Etelä-Karjalan liiton uudeksi elinvoimajohtajaksi

Kirsi Vainio valittu Etelä-Karjalan liiton uudeksi elinvoimajohtajaksi

Etelä-Karjalan liitossa avoinna olleeseen elinvoimajohtajan virkaan on valittu FM Kirsi Vainio. Etelä-Karjalan maakuntahallitus päätti asiasta maanantaina 20.11.2023. Varasijalle valittiin FM Anna-Riikka Karhunen. Maakuntahallituksen valintapäätöksen ehtona on, että virkaan valittu esittää hyväksyttävän lääkärintodistuksen 30 päivän kuluessa valintapäätöksen tiedoksisaannista. Tavoitteena on, että uusi elinvoimajohtaja aloittaa tehtävässään tammi-helmikuun aikana.

Elinvoimajohtajan virkaan haki yhteensä 16 henkilöä, joista kuusi haastateltiin ja kolme lähetettiin henkilöarviointiin. Rekrytointia valmistellut työryhmä piti hakemusasiakirjojen, haastattelujen ja henkilöarviointien pohjalta Kirsi Vainiota sopivimpana elinvoimajohtajan virkaan.

– Kirsi Vainiolla on vahvat näytöt johtamisesta kuntasektorilta ja erinomaiset valmiudet johtaa Etelä-Karjalan liiton elinvoimapalveluiden yksikköä. Olemme erittäin iloisia saadessamme Kirsi Vainion Etelä-Karjalan liittoon ja hänen osaamisensa ja energisyytensä maakunnan kehittämistyön tueksi, kommentoi maakuntajohtaja Satu Sikanen valintatyöryhmän päätöstä.

Kouvolan kaupungin viestintä- ja markkinointipäällikkönä työskentelevä Kirsi Vainio on koulutukseltaan filosofian maisteri. Imatralta kotoisin oleva Vainio on työskennellyt koko työuransa erilaisissa elinvoiman kehittämistehtävissä, erityisesti matkailuelinkeinon parissa. Hänellä on monipuolista kokemusta strategisten linjausten, EU:n rakennerahastoprojektien sekä asiantuntijatyön johtamisesta. Kouvolan kaupungin johtavana viranhaltijana Vainio on vastannut kaupunkiviestinnästä ja -markkinoinnista, matkailun alueorganisaatio VisitKouvolasta sekä tapahtumayhteistyöstä ja kumppanuuksista.

– Odotan innolla Etelä-Karjalan liiton kollegojen, eteläkarjalaisten yritysten ja eri yhteistyökumppaneiden tapaamisia. Kiitos kaikista rekrytoinnin aikana saamistani tsemppiviesteistä, joista minulle on jo nyt tullut tervetullut olo. Tarjoan kaiken osaamiseni maakunnan yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi”, kertoo Vainio.

Etelä-Karjalan liiton elinvoimajohtaja johtaa maakunnan aluekehityksestä vastaavaa elinvoimapalveluyksikköä, jossa hoidetaan maakunnan kehittämis- ja hanketoimintaa. Laaja vastuualue sisältää aluekehityslainsäädännön ja maankäyttö- ja rakennuslain mukaiset tehtävät. Tehtäviin sisältyvät mm. maakuntakaavoitus ja maakuntaohjelmatyö, EU- ja kansallinen aluekehitysrahoitus sekä liikenne-, ympäristö- ja kansainvälisen asiat. Toimiessaan maakuntajohtajan sijaisena elinvoimajohtaja tekee myös edunvalvontatyötä.

Lisätietoja: maakuntajohtaja Satu Sikanen, p. 0400 661 318.

(Kuva: Ulla Juuma-Laukka / Valta-Kuva)