Etelä-Karjalan liittoKirjelmässä vaaditaan lääkärihelikopterin sijoittamista pikaisesti Lappeenrantaan

Kuvituskuva, jossa on Etelä-Karjalan iskulauseita.

Etelä-Karjalan liitto, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri, Lappeenrannan ja Imatran kaupungit sekä Lappeenrannan lentoasemasäätiö ovat yhdessä lähettäneet 9.9.2021 valtioneuvostolle kirjelmän koskien lääkärihelikopteripalvelua Kaakkois-Suomessa. Kirjelmä lähetettiin kaikille minitereille sekä sosiaali- ja terveysministeriöön asiasta vastaaville tahoille. Koko kirjelmä on luettavissa alla olevasta linkistä.

Kirjelmä lääkärihelikopterin sijoittamisesta

Etelä-Karjalasta vaaditaan aiemman helikopteripäätöksen pyörtämistä. Lappeenrantaa puoltavien selvitysten lisäksi toiminnalliset syyt ja aikataulu puoltavat päätöksen nopeaa korjaamista siten, että Lappeenrannassa voidaan aloittaa helikopteritoiminta pikaisesti, kirjelmässä vaaditaan. Kaakkois-Suomeen ja Uttiin suunnitellulle lääkärihelikopterille ja tukikohdalle ei ole Utissa vielä edes tonttia eikä lentokentän eri toimintojen yhteensovittamiseen liittyvien ongelmien ratkeamisesta tai ratkeamisen aikataulusta ole antaa edes arviota. Tukikohta piti saada käyttöön tulevan vuoden alussa.

Lappeenrannan lentokentällä on mahdollisuus tarjota toimivat tukikohtatilat väliaikaisesti käyttöön nopealla aikataululla ja myös uudisrakennusta varten on tunnistettu määräala. Etelä-Karjalassa on täysin vakiintunut ensihoitolääkäritoiminta ja lentokelpoisia lääkäreitä. Uttiin ei ole investoitu vielä mihinkään fyysisiin rakenteisiin eikä valtion myöntämää rahaa ole mennyt hukkaan, jos tukikohdan sijoituspäätös oikaistaan sitä tukevien selvitysten mukaiseksi ja lääkärihelikopteri sijoitetaan Lappeenrantaan.

Kirjelmässä todettaan että alkuperäinen tavoite yhdenvertaisista palveluista ei edelleenkään toteudu Etelä-Karjalassa eikä edes Kaakkois-Suomessa lääkärihelikopterin tulosta ole vielä tietoa vaan palvelun toteutus on venymässä pahasti. Alue on jäämässä Suomessa suurimmaksi kipupisteeksi ensihoitolääkäripalvelujen saatavuuden suhteen.