Etelä-Karjalan liittoKansanjuhla eteläkarjalaisten paralympiamitalistien kunniaksi la 26.3. Lappeenrannan kansalaistorilla

Matti Suur-Hamari ja Santeri Kiiveri mitalit kädessä, vierekkäin.

Lappeenrannan ja Imatran kaupungit järjestävät yhdessä Etelä-Karjalan liiton kanssa kansanjuhlan maakunnan paralympiamitalisteille lauantaina 26.3. Lappeenrannassa. Luvassa on mitalikahvien ja musiikin lisäksi juhlan tuntua. Syytä juhlaan on, sillä menestys Pekingin paralympialaisissa oli maakunnan urheilijoille historiallinen.

Talviparalympialaisten eteläkarjalaiset kultamitalistit, lappeenrantalainen alppihiihtäjä Santeri Kiiveri ja imatralainen lumilautailija Matti Suur-Hamari otetaan vastaan kotimaakunnassaan juhlan merkeissä. Lappeenranta, Imatra ja Etelä-Karjalan liitto järjestävät mitalistien kunniaksi kansalaisjuhlan Lappeenrannan kansalaistorilla lauantai-iltapäivänä 26.3.2022.

– Mestaruus paralympialaisissa on rinnastettavissa olympiakultaan. Siksi paralympiavoittajamme ansaitsevat olympiavoittajien kohtelun, kertoo Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Satu Sikanen.

Etelä-Karjalan näkökulmasta historialliset kisat

Eteläkarjalaisten urheilijoiden menestys Pekingin paralympialaisissa oli huomattavaa. Santeri Kiiveri toi talviparalympialaisista kultaa miesten pystylaskijoiden suurpujottelussa ja hopeaa alppiyhdistetyssä. Lumilautailija Matti Suur-Hamari otti Pekingin kisoista kultaa päälajissaan lumilautacrossissa sekä hopeaa banked slalomista.

Suomen Paralympiakomitean pääsihteeri Riikka Jantunen kertoo Kiiverin ja Suur-Hamarin olevan urheilijoita, joilla tavoitteet ovat korkealla, mutta jalat maan pinnalla.

– Ollaan yhdessä ylpeitä urheilusankareistamme, esikuvista, jotka tekivät Pekingin paralympialaisissa mahdottomasta mahdollisen. Santeri on para-alppihiihton ensimmäinen suomalainen paralympiavoittaja, Matti taas puolusti Pyeongchangissa voitettua kultamitalia, Jantunen sanoo.

– Meistä jokainen voi ottaa oppia näistä voittajista – asetetaan tavoitteet riittävän korkealle ja tehdään töitä niiden saavuttamiseksi. Omasta puolestani kiitän myös kaikkia niitä, jotka ovat olleet näiden menestyjien takana, hän jatkaa.

Mitalistien lisäksi olympiamenestystä Pekingin kisoissa saavutti myös lappeenrantalainen Maiju Laurila, joka sijoittui sijalle 10. suurpujottelussa, kelkkalaskijoiden luokassa. Laurila teki historiaa olemalla ensimmäinen suomalainen kelkkalaskijoiden sarjassa kilpaillut naisalppihiihtäjä paralympialaisissa.

– Pekingin paralympialaiset olivat Etelä-Karjalan näkökulmasta historialliset. Suomen 6-henkisen paralympiajoukkueen urheilijoista kolmella oli taustat Etelä-Karjalassa. Suomen mitalisaalis oli paras 20 vuoteen talvikisoista ja kaikki mitalit tulivat eteläkarjalaisille urheilijoille. Historiallista menestystä on syytä juhlia, Sikanen sanoo.

Ohjelmassa puheita, musiikkia ja mitalikahvit

Lappeenrannan kansalaistorilla lauantaina 26.3. järjestettävä juhla alkaa klo 14.00 juhlapuheella.

Tapahtumassa on luvassa myös mitalistien haastattelut. Musiikista vastaa Bilebändi Overdrive tapahtuman juontaa SaiPan kuuluttajanakin tutuksi tullut Juuso Almgren.Sankareita tullaan muistamaan maakunnallisessa kansanjuhlassa jaettavilla palkinnoilla.

Juhlaan osallistuvilla asukkailla on myös mahdollisuus ottaa yhteiskuvia mitalistien kanssa ja pyytää nimikirjoituksia. Ensimmäisille 500 paikalle saapuvalle tarjotaan mitalikahvit.

Muistutamme kaikkia tapahtumaan osallistuvia noudattamaan jo opittuja, hyviä hygieniakäytäntöjä sekä varaamaan mukaan kasvomaskin, jos toivoo yhteiskuvaa mitalistien kanssa.

Lisätiedot:

Kansanjuhlan järjestelyt , Karri Heino