Etelä-Karjalan liittoKansainvälisen raadin vierailu Joensuussa 22.6. – Saimaasta Euroopan gastronominen keskus?

Karjalanpiirakoita ja voita sinivalkoruudullisella liinalla kalliolla.

Kansainvälinen raati vierailee 19.-22.6. Saimaan seudulla arvioimassa alueen valmiutta European Region of Gastronomy -tittelin saajaksi vuodelle 2024.

Raatilaiset vierailevat Etelä-Karjalassa, Etelä-Savossa ja Pohjois-Karjalassa tutustumassa alueen gastronomiseen tarjontaan ja ruokaperinteisiin.

Saimaan seudun reitti alkaa 19.6. Lappeenrannasta ja päättyy 22.6. Joensuuhun. Ruuan ohella alueen kulttuuri ja taide on merkittävässä osassa vierailun aikana.

Kutsumme median edustajat tiedotustilaisuuteen 22.6. klo 14 alkaen Joensuun torille. Tuolloin saamme myös kuulla kansainvälisen raadin lausunnon kolmen maakunnan mahdollisuuksista saada Euroopan gastronominen alue -titteli vuodelle 2024.

Raatilaiset pääsevät maistelemaan Lappeenrannassa mm. rieskaa ja lepuskoita sekä Saimaan ruokalähettiläs Jyrki Tsutsusen Luita, puita ja lusikoita -menun, Puumalan Sahanlahdessa D.O. Saimaa-lounaan, Hotelli Punkaharjussa Suomen luonnon antimia korvasienistä kuusenkerkkään ja Joensuussa Karjalaisen illan Pellolta pöytään -menun.

Raadin laatima raportti alueesta valmistuu elokuussa ja virallinen European Region of Gastronomy -tunnus myönnetään syksyllä 2022.

Kansainvälinen raati koostuu eri alojen World Region of Gastronomy -asiantuntijoista (4 henkilöä) sekä Institute of Gastronomy, Culture, Arts and Tourism -järjestön (IGCAT) hallituksen jäsenestä. Arvioinnin lisäksi raadin jäsenet tarjoavat asiantuntijuuttaan ja tukeaan alueiden väliseen yhteistyöhön ja kehittämiseen liittyen.

Raadin jäsenet ovat:
Jaume Gomila, puheenjohtaja, Adult Education Schools of Menorca
Diana Hounslow, johtaja, Pas-de-Calais Tourisme
Morana Polovič, projektipäällikkö, Slovenian Tourist Board
Omar Valdez, UNTWO Academyn pääjohtaja
IGCAT-organisaation edustaja:
Diane Dodd, PhD, IGCAT-organisaation presidentti

Lisätietoja:
Aluekehitysasiantuntija Heli Gynther, Etelä-Karjalan liitto, p. 040 485 5109, [email protected]
Hankejohtaja Sari Kaasinen, Etelä-Savon maakuntaliitto, p. 040 636 1469, [email protected]
Hankeasiantuntija Anu-Anette Varho, Etelä-Savon maakuntaliitto, p. 040 673 7507, [email protected]

Saimaa European Region of Gastronomy -tittelin hakuun liittyvää taustaa

Saimaan alueesta on kehittymässä yksi Euroopan ruoka- ja kulttuurimatkailun keskus. Itä-Suomen alueen yhteisestä Euroopan kulttuuripääkaupunkihausta, Saimaa-ilmiöstä, sytykkeen saaneen yhteistyön tavoitteena on nostaa itäinen Suomi Lapin ja Helsingin rinnalle kiinnostavaksi matkailukohteeksi. Työtä edistetään laajalla ylimaakunnallisella rintamalla.

Tammikuussa julkaistussa hakukirjassa esitellään muun muassa pääteema ”Pöytä rajojen yli” sekä alueen tavoitteet ja toimenpiteet. Erityisesti tuotteistaminen, matkailijaystävällinen reitistö sekä ruoan ja kulttuurin innovatiiviset yhdistelmät ovat laajasti esiteltyinä. Hakukirja on tuotettu yhdessä alueen kaupunkien, maakuntaliittojen, alueen toimijoiden ja Visit-organisaatioiden kanssa.

Haun myötä Saimaan alue on jo liittynyt International Institute of Gastronomy, Culture, Arts and Tourism -verkostoon, jossa valmennetaan ja tuetaan kestävän ja paikallisen ruokamatkailun alueita sekä rakennetaan kansainvälistä matkailun osaamisverkostoa.

European Region of Gastronomy -tunnuksen myöntää IGCAT ja tunnustusta on myönnetty vuodesta 2016. IGCAT-verkosto on eurooppalaisten alueiden yhteistyöverkosto, joka edistää monialaista yhteistyötä ruokakulttuurin, matkailun, kaupunkikulttuurin ja taiteen alueilla. Kyseessä on osaamisverkosto, jossa paitsi tutkitaan ajankohtaisia ruokakulttuuriin ja siihen liittyvän matkailun ilmiöitä, myös edistetään alueiden tunnettuutta ja aluetaloutta. Verkostolta voidaan hakea European Region of Gastronomy -statusta, joka myönnetään alueille vuodeksi kerrallaan.

Piirakkapidot 4.9.2022

Kolme kaupunkia, Tampere, Oulu ja Savonlinna Saimaan seudun kanssa (Saimaa-ilmiö 2026), kisasivat Euroopan kulttuuripääkaupungin tittelistä viime vuonna. Oulu vei voiton mutta kisakumppanit ovat käynnistäneet yhteistyön. Yhdessä kolmikko kattaa maantieteellisesti melkeinpä ”puoli Suomea”, ja asukkaita verkoston alueella on noin 1,7 miljoonaa.

Kolmikon ensimmäinen tempaus liittyy alueiden ruokakulttuureihin ja niiden merkitykseen alueiden kehittämisessä. Suomalaisella lähiruualla ja gastronomialla on paljon tarjottavaa kansainvälisille vierailijoille.

Suomalaisen ruoan päivänä 4. syyskuuta järjestetään Piirakkapidot, jossa keskustellaan suomalaisesta ruuasta, sen historiasta ja merkityksestä alueille. Tapahtumaa voi seurata Taste Saimaan, Operaatio Pirkanmaan ja Oulu2026 sosiaalisen median kanavissa.

Kuva ylhäällä: aitojamakuja.fi / Julia Kivelä