Etelä-Karjalan liittoKaakkois-Suomen kestävän liikkumisen suunnitelman laatiminen alkaa – sidosryhmiä kutsutaan mukaan suunnitteluun

Parikkalan rautatieasema. Etualalla näkyy raiteita ja takana asemarakennus. Ihmisiä kulkee aseman edessä matkatavaroiden kanssa.

Etelä-Karjalan liitto ja Kymenlaakson liitto käynnistävät Kaakkois-Suomen kestävän liikkumisen suunnitelman laatimisen. Suunnitelma kattaa sekä henkilö- että tavaraliikenteen. Sen tavoitteena on löytää keinoja vastata Kaakkois-Suomen maakuntien sekä Suomen ja EU:n asettamiin liikenteen päästövähennystavoitteisiin. Suunnitelma täydentää Kaakkois-Suomen liikennestrategiaa ja lukuisia alueen kaupunkien ja kuntien laatimia kestävän liikkumisen edistämisohjelmia. Suunnitelma painottuu maakuntatasoisiin toimenpiteisiin.

– Kestävien liikkumismuotojen, kuten kävelyn, pyöräilyn, joukkoliikenteen sekä sähköä ja biokaasua hyödyntävän henkilö- ja tavaraliikenteen edistämisellä vähennetään päästöjä ja luodaan terveyttä, turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Kestävän liikkumisen edistäminen onkin tärkeä osa alueiden elinvoimaisuuden ja kilpailukyvyn kehittämistä. Kestävä liikkuminen on myös erittäin ajankohtainen teema, koska Venäjän hyökkäys Ukrainaan korostaa entisestään fossiilitaloudesta irrottautumisen tärkeyttä Suomen, Euroopan ja koko maailman turvallisuuden kannalta, toteaa Etelä-Karjalan liiton liikenneasiantuntija Sonja Tynkkynen.

Suunnitelman laatimisessa sidosryhmillä on keskeinen rooli.

– Sidosryhmien kautta saadaan ajankohtaista tietoa liikkumisen nykytilasta ja sidosryhmät auttavat muotoilemaan niin suunnitelman vision, tavoitteet kuin toimenpiteet. Sidosryhmillä on myös erittäin tärkeä rooli suunnitelman jalkauttamisessa sen valmistuttua. Sidosryhmiksi on tunnistettu muun muassa alueen kaupunkien ja kuntien sekä ELY-keskuksen liikenteen, maankäytön ja ympäristönsuojelun asiantuntijat, hyvinvointialueet Eksote ja Kymsote, liikenteeseen liittyvät kansalaisjärjestöt, joukkoliikenteen operaattorit, kuljetus- ja logistiikka-alan järjestöt ja yritykset, alueen ympäristöjärjestöt ja isoimmat yleisötapahtumat, painottaa Kymenlaakson liiton maakuntasuunnittelija Ville Räty.

Sidosryhmätyö käynnistetään yhteisellä etätapaamisella keskiviikkona 27.4. kello 9.30–11.00. Tapaamisessa on tarkoitus tutustua toisiin ja keskustella kestävän liikkumisen suunnitelman laatimisprosessista tavoitteista. Tapaamista seuraa kesän ja syksyn aikana sähköisiä kyselyitä ja työpajoja, joista osa toteutetaan erillisinä henkilö- ja tavaraliikenteen sidosryhmille. Toivomme laajaa ja aktiivista osallistumista, jolla sidosryhmä voi varmistaa, että sen tieto ja tavoitteet tulevat otetuksi huomioon.

Konsulttina suunnitelman laatimisessa toimii Sweco, joka vastaa myös kestävän liikkumisen suunnitelman laatimisen etätapahtumien järjestelyistä. Ilmoittautuminen 27.4. tapaamiseen tapahtuu ottamalla yhteyttä Swecon projektipäällikkö Petteri Nisulaan (yhteystiedot alla).

Lisätietoja:
liikenneasiantuntija Sonja Tynkkynen, Etelä-Karjalan liitto, [email protected], 040 681 7163

maakuntasuunnittelija Ville Räty, Kymenlaakson liitto, [email protected], 044 747 8508
projektipäällikkö Petteri Nisula, Sweco, [email protected], 0400 957 014

Kuva ylhäällä: Mikko Nikkinen