Etelä-Karjalan liittoJyri Lintunen siirtyi Aasia-osaamiskeskittymän puikkoihin

Jyri Lintunen siirtyi Aasia-osaamiskeskittymän puikkoihin

Jyri Lintunen

Jyri Lintunen (KTM) aloitti maanantaina 10.1.2022 Etelä-Karjalan liitossa Aasia-osaamiskeskittymä EKA -hankkeen projektipäällikkönä. Hän sijaistaa tehtävässä Ding Ma:ta ensi kesäkuun loppuun.

Lintusella on pitkä, noin 20 vuoden mittainen Kiina- ja Aasia-tausta, ja viimeksi hän on työskennellyt Suomen Pekingin-suurlähetystössä, jossa hän toimi viiden vuoden ajan lehdistö- ja kulttuurineuvoksena. Suomeen hän palasin viime vuonna alkusyksystä. Tätä ennen Lintunen on tehnyt mm. maakuva- ja kansainvälisiä mediaviestintätöitä Finnfactsilla (nyk. osana Business Finlandia) sekä ollut tutkimustehtävissä Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa.

Kolmivuotinen Aasia-osaamiskeskittymä -hanke aloitettiin tammikuussa 2020 ja sen tavoitteena on edistää maakunnassa tehtävää yhteistyötä Aasian kumppaneiden kanssa. Hanke tukee mm. korkeakoulujen välistä yhteistyötä ja alueen yritysten verkostoitumista Aasian kasvumarkkinoille (Kiina ja Japani). Hanke on myös tarjonnut avoimen innovaatioalustan julkiselle, yksityiselle ja kolmannen sektorin toimijoille vuorovaikutuksen ja yhdessä kehittämisen ympäristöksi.

Ajankohtaisimpana projektina Lintusella on työpöydällään joulun alla avattu ”3 months by Lake Saimaa, Finland” kampanja, jonka avulla Etelä-Karjalaan houkutellaan varsinkin vihreän teknologian osaajia ja opiskelijoita Japanista ja Hongkongista.

”On hienoa tulla tukemaan Etelä-Karjalan Aasia-ponnisteluja, koska maakuntaan minulla on jo valmiiksi tuntumaa varsinkin Imatralla asuvien vanhempieni kautta ja Itä-Aasia puolestaan on hyvinkin tuttu sekä aiempien töideni että Kiinassa viettämieni yhteensä 9 vuoden puolesta. Odotamme hyviä tuloksia juuri käynnistyneeltä kampanjaltamme ja muutenkin näen, että Etelä-Karjalalla on huomattavaa potentiaalia kerätä lisänäkyvyyttä Aasian maissa. Toivottavasti osaamisestani ja kontaktiverkostoistani on apua EKA -hankkeelle”, Lintunen kertoo.