Etelä-Karjalan liittoJTF-rahoitukselle on ollut kovaa kysyntää

JTF-rahoitukselle on ollut kovaa kysyntää

Piirretty kuva, jossa sinisellä taustalla käsi ojentaa seteleitä toiselle kädelle.

Etelä-Karjalan liitto avasi keväällä 2023 JTF- eli oikeudenmukaisen siirtymän rahaston rahoitushaun EU:n alue- ja rakennepolitiikan Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 -ohjelmasta. Haun viimeinen valintajakso päättyi vuoden vaihteessa. JTF-rahoitusta oli haettavissa kehittämishankkeille ja niihin liittyville investointihankkeille sekä kuntien perusrakenteen investointihankkeille. Hankehakuun varatun tuen kokonaismäärä oli 6,2 miljoonaa euroa.

JTF-rahoitusta voidaan myöntää hankkeille, jotka ovat Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 -ohjelman mukaisia ja toteuttavat Etelä-Karjalan oikeudenmukaisen siirtymän suunnitelmaa. Tässä suunnitelmassa Etelä-Karjalan kehittämistarpeiksi ja laajemmiksi tavoitteiksi on nostettu:

• uuden elinkeinotoiminnan ja osaamisen kehittäminen aluetalouden uudistamiseksi ja vahvistamiseksi
  • uusiutuvan energian TKI-investoinnit ja innovointitoiminta
  • turvetuotannosta poistuvien alueiden kunnostaminen ja uudet mahdollisuudet.

Näihin peilaten Etelä-Karjalan liitossa on arvioitu 30 hankehakemusta, jotka jätettiin JTF-hakuun vuonna 2023. Niihin haettiin tukea yhteensä 12,6 miljoonan euron edestä. Viimeiseen eli 31.12.2023 päättyneeseen valintajaksoon hakemuksia tuli viisi, ja niihin haetun tuen määrä oli vajaa kaksi miljoonaa euroa. Näiden hakemusten käsittelyä ja arviointia on vasta aloitettu. Aiemmin jätetyistä hakemuksista osa on jo rahoituspäätöksen saanut ja osan käsittely on vielä kesken. Kaikkinensa voi kuitenkin sanoa, että JTF-rahoitus on herättänyt laajaa kiinnostusta ja sille on ollut kovaa kysyntää.

Seuraava JTF-haku avataan keväällä 2024 ajalle 15.4.–10.5. Tuolloin haussa olevan tuen määrä ja haun painotukset tarkentuvat, kun nyt käsittelyssä olevien hakemusten rahoituspäätökset on tehty ja jäljellä oleva rahoituskehys täsmentyy.

Lisätietoja: aluekehityspäällikkö Heli Gynther, [email protected], 040 485 5109

EU-lippu ja teksti "Euroopan unioinin osarahoittama".