Etelä-Karjalan liittoItäisen Suomen vision toimeenpano tulee käynnistää nopeasti – energia- ja saavutettavuushankkeet tärkein askel

Suomen hallituksen on varmistettava Itä-Suomen yhdenvertaiset kehittämismahdollisuudet, vaativat Itä-Suomen maakunnat. Hallituksen on tehtävä päätös energia- ja saavutettavuushankkeiden vauhdittamisesta uudessa turvallisuuspoliittisessa tilanteessa mahdollisimman nopeasti. Tämä on tärkein askel itäisen Suomen visiotyön toimeenpanemiseksi.

Itä-Suomen neuvottelukunta kokoontui Helsingissä torstaina 7.12. Kokouksessa julkistettiin yhteinen kannanotto Itä-Suomen kehittämismahdollisuuksien turvaamiseksi.

Itäisen Suomen visiotyön toimeenpano edellyttää ratkaisuja energiaan ja saavutettavuuteen.
Kantaverkko on saatava yhdenvertaisesti myös itäisimpään Suomeen ja tuulivoiman kompensaatioalueita tulee perustaa, sillä puolustusvoimien linjaukset ilmavalvonnan suhteen ovat käytännössä estäneet tuulivoiman rakentamisen itäisimmässä Suomessa.

Karjalan ja Savon ratojen välityskykyä tulee parantaa ja lisäksi tarvitaan kriittisten siltojen paketti elinkeinoelämän kuljetusten ja huoltovarmuuden varmistamiseksi.

Itä-Suomen neuvottelukunta on linjannut Itä-Suomen liikenteen kärkihankkeet maaliskuussa 2023. Näiden hankkeiden toteutuksen kiirehtimisellä voitaisiin parantaa Itä-Suomen saavutettavuutta ja helpottaa rakentamisalan ahdinkoa.

Neuvottelukunta pitää tärkeänä laajakaistayhteyksien parantamista Itä-Suomessa.
Kattavat ja nopeat tietoliikenneyhteydet on taattava kansalaisille ja yrityksille.

Vision toimeenpanon ensimmäinen vaihe on käynnistettävä nopeilla infrahankkeilla mahdollisimman pian valtion lisätalousarvion kautta. Samalla käynnistetään valmistelu muiden hankkeiden vauhdittamisesta.
Tavoitteena on oltava, että kantaverkon rakentamisesta, liikenneinvestointien rahoituksesta, tuulivoiman kompensaatioalueista ja siltapaketista päätetään lisätalousarviossa tai viimeistään syksyllä 2024 seuraavan vuoden talousarviota laadittaessa.
Tärkeimmillä energia- ja saavutettavuushankkeilla käynnistetään Itä-Suomessa erittäin merkittävät yksityiset investoinnit, jotka nostavat merkittävästi Itä-Suomen aluetaloutta ja parantavat koko Suomen huoltovarmuutta.

Itä-Suomen elinvoiman sekä kokonaisturvallisuuden vahvistamiseksi tulee nimetä kaikista eduskuntapuolueista koostuva parlamentaarinen ryhmä, joka turvaa pitkäjänteistä hallituskausien yli jatkuvaa Itä-Suomen kehittämistä.

Itä-Suomen neuvottelukunnan kannanotto liitteenä.

Itä-Suomen neuvottelukunta on yhteistyöelin, joka edistää alueen yhteisiä asioita sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla. Neuvottelukuntaan kuuluvat Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Kainuun, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon maakuntien liittojen johtavat luottamushenkilöt, maakuntajohtajat ja alueen kansanedustajat. Etelä-Savo toimii neuvottelukunnan puheenjohtajana vuonna 2023.

Lisätiedot:
Pentti Mäkinen