Etelä-Karjalan liittoEtelä-Karjalan maakuntahallitus edisti kansainvälistä yhteistyötä Viron matkalla

Etelä-Karjalan maakuntahallitus Virossa isäntäväen kanssa ryhmäkuvassa.

Etelä-Karjalan maakuntahallituksen edustajat vierailivat 18.–20. tammikuuta Virossa. Matkan tarkoituksena oli hakea yhteistyömahdollisuuksia Itä-Virumaan toimijoiden kanssa. Ohjelmaan kuului myös tapaaminen Viron valtionvarainministeriössä kunta- ja EU-asioista päättävän hallintoministeri Riina Solmanin kanssa. Narvan kaupungin puolelta tavattiin kaupungin pormestari Katri Raik esikuntineen ja Narva–Joesuun kaupungista kaupunginjohtaja Maksim Iljin esikuntineen. Matka loi hyvän pohjan tukevalle yhteistyölle niin projekti- kuin ohjelmatasolla.

Tapaamisissa keskusteltiin itäisten rajaseutujen tilanteesta ja mahdollisuuksista päästä mukaan Itämeren alueen ohjelmiin. Sekä Kaakkois-Suomessa että Virossa EU–Venäjä-ohjelmien päättyminen uhkaa pienentää rajaseutujen kehittämisrahoitusta ja mahdollisuuksia esimerkiksi erilaisten investointien rahoittamiseen. Esimerkiksi Kaakkois-Suomi–Venäjä-ohjelmaan alun perin varattua rahoitusta on siirtymässä Central Baltic-ohjelmaan – EU-rahoitusta 24 miljoonaa euroa ja Suomen valtion rahoitusta miljoonia euroja. Rahoituksen hyödyntäminen jatkossa rajaseutujen kehittämiseen edellyttää uusia kumppanuuksia Itämeren alueelta.

Matkan aikana hioutui ajatus luoda koalitio Euroopan unionin itärajan maakuntien yhteistyölle. Alueiden, joilla on yhteistä rajaa Venäjän ja Valko-Venäjän kanssa, tulisi pyrkiä yhdessä muun muassa vaikuttamaan Euroopan unioniin. Raja-alueet jakavat muuttuneessa geopoliittisessa tilanteessa samanlaiset haasteet ja kehitystarpeet, joihin odotetaan tukea EU-tasolta. Valmistelutyö, jonka tavoitteena on vaikuttaa EU-ohjelmakausiin vuodesta 2028 eteenpäin, tulee käynnistää pian, jotta EU:n ulkorajoille saataisiin jatkossa niiden erityispiirteisiin sopivia kehittämisohjelmia.

Matkaa johtivat Etelä-Karjalan liiton maakuntahallituksen puheenjohtaja Jukka Kopra ja maakuntajohtaja Satu Sikanen ja mukana olivat maakuntahallituksesta Antti Rämä, Taina Lonka sekä Henri Näivä sekä Etelä-Karjalan liiton toimihenkilöistä Jami Holtari, Päivi Ilves sekä Johannes Moisio.

Lisätietoja: maakuntajohtaja Satu Sikanen, [email protected], 0400 661 318

Kuva ylhäällä: Henkilöt vasemmalta oikealle: Viron valtiovarainministeriön Itä-Virumaan edustaja Ants Orav, Narvan kaupungin projektijohtaja Anne Veevo, Etelä-Karjalan liiton elinvoimajohtaja Jami Holtari, Itä-Virumaan kuntien liiton toiminnanjohtaja Meelisk Kuusk, Etelä-Karjalan maakuntahallituksen puheenjohtaja Jukka Kopra, Narvan pormestari Katri Raik, Etelä-Karjalan maakuntahallituksen jäsenet Antti Rämä, Henri Näivä ja Taina Lonka, Etelä-Karjalan liiton yhteyspäällikkö Johannes Moisio (takana), johtava asiantuntija Päivi Ilves ja maakuntajohtaja Satu Sikanen sekä Narva-Joesuun kaupungin kehitysjohtaja Olga Batluk.