Etelä-Karjalan liittoEtelä-Karjalan liiton EAKR-hankehaku päättyi

Etelä-Karjalan liiton EAKR-hankehaku päättyi

Piirretty kuva maapallosta.

Uuden Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 -kauden ensimmäinen Etelä-Karjalan liiton avaama hankehaku Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikan EAKR-rahastosta päättyi perjantaina 12. elokuuta. Hakemuksia Etelä-Karjalan liittoon jätettiin yhteensä 19 kappaletta, joiden joukossa on kuusi ryhmähanketta. Ryhmähankkeet koostuvat useiden toteuttajien erillistä hankkeista, joita toteutetaan kuitenkin kiinteässä yhteistyössä keskenään. Hakemusten määrä nousee vielä muutamalla hakemuksella, kun muiden alueiden hakuihin jätetyt ryhmähankkeiden osahankkeet, jotka kohdistuvat Etelä-Karjalaan, lisätään Etelä-Karjalan liiton käsiteltäviksi.

Yhteensä tukea alueen kehittämiseen haettiin näissä 19 hankkeessa noin 4,5 miljoonaa euroa, kun hankehakua varten varatun tuen kokonaismäärä oli vajaa 2,8 miljoonaa euroa. Tukea haettiin toimintalinjan 1 eli Innovatiivinen Suomi hankkeille noin 2,5 miljoonan euron edestä ja toimintalinjan 2 eli Hiilineutraali Suomi hankkeille 2 miljoonaa euroa.

Hankehaun saama suuri suosio osoittaa, että alueen kehittämiselle on nyt kova tarve ja halu. Käytettävissä olevat niukat tukieurot kuitenkin edellyttävät nyt rahoittajilta tiukkaa karsintaa ja erityistä tarkkuutta hankkeiden arvioinnissa.