Etelä-Karjalan liittoDigitukiviikolla puhutaan tulevaisuuden supervoimasta – tule mukaan paikalliseen ohjelmaan!

Piirretty kuva, jossa on kännykkää pitelevä käsi ja puhekupla. Puhekuplassa teksti "Tehdään digitaidoista uusi kansalaistaito!" Alhaalla on Digi- ja väestötietoviraston logo sekä Digitukiviikon ajankohta 30.8.-3.9.2021.

Toista kertaa järjestettävä Digitukiviikko haluaa lisätä keskustelua tulevaisuuden supervoimista eli arjen digitaidoista. Digi- ja väestötietovirasto järjestää teemaviikon 30.8.–3.9.2021 yhdessä valtakunnallisen digitukiverkoston kanssa. Teemaviikko kannustaa jokaista meistä kehittämään digitaitojamme. Monipuolisesta ohjelmasta löytyy kiinnostavaa asiaa sekä omien taitojen kehittämisestä kiinnostuneille että digitukea tarjoaville. Viikon virtuaalitapahtumat ovat maksuttomia ja avoimia kaikille.

Digi- ja väestötietoviraston verkossa tarjoama Digitukiviikko jakautuu teemapäiviin, joista ensimmäisessä digitukea käsitellään antajan näkökulmasta. Myöhemmin viikolla perehdytään muun muassa tulevaisuuden digitaitoihin, erilaisiin käyttäjänäkökulmiin sekä digitaalisten palveluiden laatuun. Valtakunnallisen ohjelman rinnalla alueelliset digituen tarjoajat järjestävät paikallista, käytännönläheistä ohjelmaa, josta saa vinkkejä esimerkiksi sähköiseen asiointiin.

– Etelä-Karjalan digitukihanke on haastanut muun muassa maakunnallisen digitukiverkoston, kunnat, Eksoten ja oppilaitoksia osallistumaan digitukiviikon ohjelmaan. Ja totta kai kaikki muutkin ovat tervetulleita mukaan, kertoo projektipäällikkö Päivi Ilves Etelä-Karjalan liitosta.

Digitukiviikko 2021 herättelee ihmisiä havaitsemaan, että meistä jokainen on toisinaan digitukea tarjoavalla ja toisinaan sitä tarvitsevalla puolella. Saatamme esimerkiksi ensin auttaa läheistä jonkun palvelun käytössä ja osallistua sitten työpaikan järjestämään tietoturvakoulutukseen. Kaikkea ei tarvitse osata itse, vaan erilaista digitukea on aina tarjolla.

– Digitalisaatio on ihan kaikkien juttu, ja me haluamme edistää positiivisia kokemuksia siitä. Digitukiverkoston jäsenet tekevät todella arvokasta työtä suomalaisten digiosaamisen kehittämisessä, ja tällaisia osaajia ja avun tarjoajia tarvitaan jatkossa koko ajan lisää – esimerkiksi opettajia, palveluntarjoajia, kokeneempia läheisiä. Siksi kannustamme mahdollisimman monia nykyisiä digitukijoita ja aiheesta kiinnostuneita osallistumaan viikon tarjontaan, tiivistää digituen projektipäällikkö Minna Piirainen Digi- ja väestötietovirastosta.

Lisätietoja: projektipäällikkö Päivi Ilves, Etelä-Karjalan liitto, [email protected], p. 040 558 6011
dvv.fi/digitukiviikko