Etelä-Karjalan liittoDigituen tarve korostuu korona-aikana – jokainen voi tukea läheistensä digitaitoja

Suomalainen yhteiskunta siirtyi koronarajoitusten myötä digitaaliseen vuorovaikutukseen muutamassa päivässä. Käynnissä on merkittävä kansallinen muutos, joka on tuonut meistä useimmat uudenlaisen digitaalisen arjen äärelle. Osalle digitaaliset palvelut ovat vielä vieraita, ja he tarvitsevat nyt digitukea enemmän kuin koskaan.

Kaikki joutuvat nyt keksimään usealla elämän osa-alueella tapoja tehdä asiat digitaalisesti tai muuten totutusta poikkeavalla tavalla. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse osata itse – osaavammat voivat auttaa niitä, joille digipalveluiden käyttö on vieraampaa.

Valtakunnallinen digitukiverkosto tarjoaa tukea arkiseen sähköiseen asiointiin myös etänä usealla eri tavalla, ja uusia tapoja keksitään koko ajan. Verkosto koostuu digituen tarjoajista ympäri Suomen. Digitukiverkoston jäsenet jakavat keskenään hyödyllistä tietoa ja noudattavat yhteistä digituen eettistä ohjeistusta.

– Vallitsevassa tilanteessa digituen tarve on kasvanut merkittävästi. Digituen tarjoajat alueellamme kehittävät etädigitukea parhaansa mukaan. Kannustamme ottamaan yhteyttä digituen antajiin sekä myös kaikkia digitaitoisia tukemaan läheisiään. Pieneltäkin tuntuva taito, kuten videopuhelun soittaminen, voi parantaa arkea huomattavasti, kertoo Päivi Ilves Etelä-Karjalan liitosta.

On hyvä muistaa, että digipalvelut eivät vielä ole kaikkien saatavilla: kirjastojen ja asukastalojen sulkeuduttua digitaalisten palvelujen ulkopuolelle on jäänyt joukko digitaitoisia ihmisiä, joilla ei ole pääsyä nettiin tai siihen tarvittavia laitteita. Etelä-Karjalan digitukitiimi kannustaa maakunnan asukkaita miettimään keinoja tämän ongelman ratkaisemiseksi.

Minkä digitaidon sinä voisit opettaa toiselle?

Yhteishenkeä tarvitaan nyt kaikilta. Auttamalla toista niiden digipalveluiden pariin, joita osaa itse edes vähän, voi tehdä arjesta hänelle helpompaa.

Digitaaliset palvelut sujuvoittavat arkisten asioiden hoitamista ja monipuolistavat yhteydenpitoa etenkin nyt, kun kohtaamisia kasvokkain on syytä välttää.

Suomidigi-sivustolla on listattu Etelä-Karjalan etädigituen tarjoajat: https://www.suomidigi.fi/ryhmat/digituki/etela-karjalan-etatuki

Digi- ja väestötietovirasto koordinoi valtakunnallisen Digitukiverkoston toimintaa. Etelä-Karjalan digitukihanketta toteuttavat Etelä-Karjalan liitto, Eksote ja Imatran kaupunki.

Lisätietoja:
Etelä-Karjalan digitukihanke:
Projektipäällikkö Päivi Ilves, Etelä-Karjalan liitto, [email protected], 040 558 6011
Projektikoordinaattori Tarja Viitikko, Eksote, [email protected], 040 139 0270
Asiantuntija (digitukiprosessi, ICT) Kari Salin, Imatran kaupunki, [email protected], 020 617 5402
Viestintäasiantuntija Virve Lindström, Etelä-Karjalan liitto, [email protected], 040 823 4229

Valtakunnallinen digitukihanke:
Projektipäällikkö Minna Piirainen, Digi- ja väestötietovirasto, [email protected], 0295 553 5280