Etelä-Karjalan liittoPitkään odotettu Imatra – Imatrankoski – raja -radan yleissuunnitelma hyväksyttiin

Pitkään odotettu Imatra – Imatrankoski – raja -radan yleissuunnitelma hyväksyttiin

Kuva koejunan junan ohjaajasta.

Liikenne- ja viestintävirasto on hyväksynyt Väylän esityksen Imatra – Imatrankoski – raja yleissuunnitelmaksi. Tieto yleissuunnitelman hyväksymisestä liitteineen saatiin Etelä-Karjalaan kuun vaihteessa.

Liikenne- ja viestintävirasto katsoo, että Väyläviraston laatima esitys yleissuunnitelman hyväksymisestä täyttää ratalaissa hyväksynnälle asetetut vaatimukset. Näin ollen Imatra – Imatrankoski – raja yleissuunnitelma voidaan hyväksyä. Yleissuunnitelman hyväksyminen annetaan tiedoksi julkisella kuulutuksella.

Maakuntajohtaja Matti Viialainen iloitsee uutisesta. ” Tämän yleissuunnitelman hyväksymisen eteen olemme tehneet useamman vuoden töitä Etelä-Karjalassa. Tämän jälkeen toki tarvitaan vielä varsinainen ratasuunnitelma, mutta nyt on kaikki perusteet edistää rahoituspäätöstä 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman osana. Hanke on myös pian valmistuvan Etelä-Karjalan liikennestrategian ykköshanke. ”

Seuraavaksi valtiollisella tasolla on myös neuvoteltava hankkeen toteuttamisesta Venäjän kanssa, jotta parannustoimet koordinoidaan ja tehdään molemmin puolin rajaa samoihin aikoihin, Viialainen arvioi. ”Neuvottelut naapurin kanssa pitäisi saada liikkeelle tämän vuoden aikana,” maakuntajohtaja sanoo.

”Ripeästi toimien rautatieliikenne Imatralta Venäjälle voitaisiin kansainvälistää jo vuonna 2024, siis samaan aikaan kuin maantieliikenne Parikkalan rajanylityspaikalla. Kun investointi ei ole kuin noin 45 miljoonaa euroa ensimmäisessä vaiheessa Suomen puolella, ei tämän pitäisi olla mahdotonta päättää vielä tällä eduskuntakaudella.”

Toteutuessaan Imatran rajan yli rakennettava ratayhteys parantaa teollisuutemme kilpailukykyä huomattavasti. Se myös mahdollistaa henkilöliikenteen ja on hyvä koko Itä-Suomelle, Viialainen painottaa.

Imatra – Imatrankoski – raja sisältö päivitetyssä yleissuunnitelmassa:

  • Rautateiden sijainti ja linjaus yleispiirteisesti suunnitelmakarttojen mukaisesti. Linjaus ja sijainti tarkentuvat ratasuunnitelmassa.
  • Lisäraide nykyisen raiteen viereen
  • Uusi kolmioraiteen linjaus
  • Uudet sillat ja niiden toimenpiteet
  • Imatrankosken ylimääräisten raiteiden purkaminen
  • Linnankosken ja Kuparintien tasoristeysten poistaminen
  • Pelkolan liikennepaikan raiteistojärjestelyt
  • Meluesteiden periaatteet

Lisätietoja:
Maakuntajohtaja Matti Viialainen, p: 044 770 0515
Liikenneasiantuntija Sonja Tynkkynen, p: 040 681 7163