(Tiedote 24.9.2019)
Imatrankosken vanhan aseman lähialueella on 28.9. lauantaina nähtävillä harvinaista rautatiekalustoa.
Venäjän rautatiet eli RZD on sopinut erityisjärjestelyillä yksittäisestä matkustajajunan koeajosta välillä valtakunnan raja – Imatrankoski.
Pilottijuna siirtyy rajalta Imatrankoskelle noin klo 10:00, ja se palaa takaisin Venäjän puolelle kello 16:00. Junan käyttövoimana toimii diesel. Junien käyttövoimasta johtuen Imatrankosken aseman alueella saattaa ilmetä pakokaasuista aiheutuvia haittoja.
Junaa katsomaan saapuvien on syytä muistaa, että rautatiealueella olo ja rautatien ylittäminen muualta kuin merkityistä tasoristeyspaikoista on kielletty laissa.
Junaliikenne Imatran vanhalle rautatieasemalle oli vilkasta
Lauantain pilottijuna Pietarista Imatralle pysähtyy Imatran vanhan rautatieaseman kohdalle.
Rata Viipurista (Antreasta) Imatralle valmistui vuonna 1892. Radan myötä alkoi vilkas liikenne Pietarista lomailijoiden suosimalle Imatrankoskelle. Junia tuli vuosisadan lopussa jopa 12—14 päivittäin.
Vanha Imatrankosken asemarakennus purettiin vuonna 1974, kun VR ei enää tarvinnut sitä.
Pilottijunan reitti
Venäjän rautateiden eli RZD:n koejuna ajaa Pietarista Terijoen ja Antrean kautta Svetogorskiin ja edelleen Imatralle. Junan reitti on kuvattu oheiseen karttaan.
Lisätietoja: projektipäällikkö Stefan Mynttinen