(Etelä-Karjalan Aasia-hankkeen tiedote, Aasia-asiantuntija Ding Ma, 30.5.2018)
Matkailussa on kyse ihmisten liikkuvuudesta. Kun matkailija Suomi-vierailullaan nauttii puhtaasta luonnosta ja tutustuu suomalaiseen kulttuuriin, hän luo henkilökohtaisen siteen Suomeen. Positiiviselle kokemuspohjalle on usein helpompaa rakentaa jatkokeskusteluja esimerkiksi yritysyhteistyöstä, investoinneista tai koulutusviennistä. Liikkuvuuteen liittyy keskeisesti mannerväliset lentoyhteydet Aasiasta 8000 kilometrin päähän Suomeen. Tässä Suomella on jopa Euroopan parhaimmat palvelut Kiinasta Suomeen, sillä Finnairilla on toukokuun Nanjing-kohteen avaamisen myötä jo 7 suoralentokohdetta.
Suomi on viime vuosina saanut ennennäkemätöntä huomiota kansainväliseltä medialta sijoittumalla kärkisijoille eri matkailukohteiden listauksissa ja vertailuissa. Mediahuomio ja ranking onkin jo realisoitunut osittain matkailutuloksi, sillä kansainväliset matkailijat löytävät hyvin Suomeen (ainakin talvikohteena).
Uudempana avauksena haluamme nostaa Järvi-Suomea kolmen tärkeimmän matkailualueen joukkoon Helsingin ja Lapin rinnalle tuomaan ympärivuotisuutta. Tavoite on selkeä ja sen toteuttamiseen tarvitsemme entistä tiiviimpää alueellista yhteistyötä sekä entistä enemmän myyntiä ja markkinointia maailmalla. Osana tätä jalkatyötä osallistuimme yhdessä muiden Järvi-Suomen alue-edustajien kanssa matkailualan ammattilaisille tarkoitetuille ITB Kiina -messuille toukokuussa Shanghaissa.
Saimaa kiinalaisten kesäkohteeksi matkamessuilla
Lake Saimaalla oli yli 30 tapaamista ryhmiin, FIT:in ja MICE:in keskittyvien matkatoimistojen kanssa. Myyntitapaamisten perusteella voimmekin todeta, että Suomi on Pohjoismaiden kuumin matkakohde kiinalaisille! Matkailutarjonnan markkinointi matkailun ammattilaisille on tärkeää, sillä perinteisten matkatoimistojen kautta varataan edelleenkin eniten kaukomatkoja. Monet matkatoimistot monipuolistavat omia tuotteitaan ja Järvi-Suomea kehitetään kesätuotteeksi. Konkreettista tuloksellisuutta voidaan mitata jo tiedossa olevien ryhmien määrässä. Useat kiinalaiset matkatoimistot lisäävät omiin matkareitteihinsä ainakin yhden yöpymisen käynnin Saimaalla.
Järvi-Suomesta Matkailu 4.0 -hankkeen toimenpiteet näkyvät
Valtakuntatason Matkailu 4.0 -hanke kiinnittää erityistä huomiota kolmeen teemaan: 1) positiivisen näkyvyyden realisointi matkailijavirraksi, 2) matkailun digitaalisaatio ja 3) tuotetarjonnan ympärivuotisuus. Järvi-Suomi kantaa myös kortensa kekoon Suomen matkailuteollisuuden kehityksessä, sillä toimeliaana edelläkävijänä Etelä-Karjala tuo omia kehitystoimenpiteitään näihin tematiikkoihin.
Järvi-Suomi on vielä tuntematon aasialaiselle yleisölle. Etelä-Karjala ja Etelä-Savo loivat 2018 yhteisen brändin Lake Saimaa Purest Finland (Saimaa-järvi puhtainta Suomea), jota viestitään kansainvälisille matkailijoille. Brändin rakentaminen on pitkäjänteistä työtä ja brändiä vahvistetaan matkanjärjestäjien ulkomaisen median ja bloggaajien vierailuilla.
Toukokuussa julkaistu kampanjayhteistyö Ctripin kanssa vahvistaa Järvi-Suomen tunnettuutta ja täydentää perinteisten matkatoimistojen matkapaketteja räätälöidyillä omatoimimatkailutuotteilla digitaalisissa kanavissa. Aasian suurimman verkkomatkatoimiston kanaviin myyntiin tulevat Järvi-Suomi -tuotteet tuovat alueen matkailuyrittäjille uudenlaista vaihdetta.
Kuten Business Finlandin arvoissa, teemme Etelä-Karjalassakin matkailun edistämistä rohkeasti, isosti, yhdessä ja karjalaisella vieraanvaraisuudella.