Etelä-Karjalan liittoTalouden tasapainotustoimet jatkuvat myös ensi vuonna Etelä-Karjalan liitossa

Talouden tasapainotustoimet jatkuvat myös ensi vuonna Etelä-Karjalan liitossa

Kuvituskuva, jossa on Etelä-Karjalan iskulauseita.

Etelä-Karjalan liiton talouden tasapainottaminen jatkuu suunnitelmallisesti vuoden 2022 aikana. Arvio liiton toiminnan tuotoista ensi vuonna on vajaat neljä miljoonaa euroa (3 972 727 euroa).

Toimintamenot (4 013 727 euroa) kasvavat 1,2 % kuluvan vuoden talousarvioon verrattuna. Talousarvio on nyt vuosikatteen ja poistojen jälkeen alijäämäinen 50 000 euroa. Alijäämä katetaan aiemmin kertyneestä ylijäämästä. Samalla liiton toiminnassa tavoitellaan talouden tasapainoa pitämällä menoissa edelleen kulukuria. Kustannuksia kasvattaa kuitenkin henkilöstökustannusten nousu sekä useat maakuntakaavatyössä ostopalveluna tehtävät selvitykset.

Etelä-Karjalan maakuntavaltuusto hyväksyi 13.12.2021 Etelä-Karjalan liiton talous- ja toimintasuunnitelman vuosille 2022-24 ja talousarvion vuodelle 2022. Päätös tehtiin yksimielisesti. Maakuntavaltuutettujen kommenteissa keskityttiin lähinnä edunvalvontakysymyksiin kuten Saimaan alueen matkailun vetovoimaisuuteen ja liikennehankkeiden edunvalvontaan.

Maakuntavaltuusto päätti myös jäsenkuntien maksuosuuksista. Kuntien osuudet kasvavat 1,65 % vuodesta 2021. Lisäksi tukien ja avustustuottojen kasvuksi on arvioitu 1,2 %. Jäsenkuntien maksuosuudet siitä ovat 2 328 293 euroa ja tukien ja avustusten määrä 1 644 434 euroa.

Kuntien jäsenmaksuosuudet on päivitetty marraskuussa Verohallinnon tietojen perusteella. Etelä-Karjalan liitto laskuttaa kunnilta jäsenmaksuosuuksien lisäksi myös Etelä-Karjalan Allergia- ja ympäristöinstituutin perusrahoituksen 33.638 euroa vuonna 2022 ja siirtää sen suoraan Allergia- ja ympäristöinstituutille.

kuva jäsenkuntien maksuosuuksista

Rakennerahastotehtäviin tarkoitetun teknisen tuen määrän on arvioitu kasvavan 100 000 eurolla, kun uudella ohjelmakaudella välittävän viranomaisen tehtävät siirtyvät Etelä-Karjalan liitolle Uudenmaan liitosta.

EU:n uutta ohjelmakautta kohti edetään myös Kaakkois-Suomi – Venäjä – rajaohjelmassa, jonka hallintoviranomaisena Etelä-Karjalan liitto jatkaa. Rajaohjelmapalveluiden yksikön toimintamenot (1 192 920 euroa) katetaan CBC-ohjelman teknisen tuen rahoituksella.

Muu projektitoiminta käsittää Etelä-Karjalan liiton itse toteuttamien hankkeiden tulo- ja menoarviot sekä rakennerahasto-ohjelmien teknisen tuen ja sen käytön. Vuonna 2022 käynnissä on viisi hanketta. Projektitoiminnan tuotoiksi on arvioitu 447 914 euroa, mikä on n. 20 % (111 594 euroa) vähemmän kuin vuoden 2021 talousarviossa. Myös projektitoiminnan menot pienenevät 107 688 euroa vuoden 2021 talousarvioon nähden.

Avaintehtävät vuodelle 2022

1. Edistetään maakunnan elinvoimaa toteuttamalla Etelä-Karjalan maakuntaohjelmaa 2022–2025 rahoituksen sekä asiantuntija- ja verkostotyön avulla
  2. Etelä-Karjalan maakuntakaava 2040:n valmistelu 3. Edunvalvonnassa vaikutetaan erityisesti hallitusohjelman ja Liikenne12 -suunnitelman toimeenpanoon
  3. Uuden EU-alue- ja rakennepolitiikan rahoituskauden välittävän toimielimen tehtävät