Etelä-Karjalan liittoSaimaan alue miljardin kiinalaisen kännykkään

Saimaan alue miljardin kiinalaisen kännykkään

Saimaan alue saa ensimmäisenä matkailualueena maailmassa oman miniohjelman WeChat-sovellukseen,
jota käyttää aktiivisesti yli miljardi kiinalaista. Tavoitteena on lanseerata turisteja Saimaan alueelle
houkutteleva Lake Saimaa, Lakeland Finland -miniohjelma vielä tämän vuoden aikana.

Yhteistyötä koskeva sopimus allekirjoitettiin Pekingissä.

Etelä-Karjalan alueen matkailun yhteismarkkinointia toteuttava goSaimaa Oy on solminut
yhteistyösopimuksen kiinalaisen digipalvelujätin Tencentin kanssa. Sopimus allekirjoitettiin Pekingissä 28.6.2018.
Sopimuksen myötä Saimaan alue on peräti 1,4 miljardin kiinalaisen ulottuvilla Tencentin omistamaan WeChat-palveluun toteutettavan LakeSaimaa, Lakeland Finland -miniohjelman kautta.

WeChat on digitaalinen palvelu, jota voi käyttää viestimisen lisäksi myös esimerkiksi pankkiasioiden
hoitamiseen ja matkavarausten tekemiseen. Yhteistyö Tencentin kanssa on Saimaan alueelle uusi tapa
tehdä digitaalista markkinointia, lisätä Saimaan alueen tunnettuutta ja edistää digitaalista matkailumyyntiä.

– Yhteistyö Tencentin kanssa tuo Etelä-Karjalan ja muun Saimaan alueen markkinointiin aivan uuden
ulottuvuuden ja huikeita mahdollisuuksia koko Aasian alueella. Kiinalaisten kiinnostus Suomea ja Saimaan
aluetta kohtaan on viime vuosina ollut merkittävässä kasvussa. Yhteistyön myötä meillä on mahdollisuus
tarjota matkailijalle saumaton polku aina Saimaa-matkan haaveiluista kotiin palaamiseen asti, Etelä-
Karjalan liiton Aasia-asiantuntija Ding Ma hehkuttaa. 

Ensimmäisessä vaiheessa miniohjelman ominaisuuksia tulevat olemaan muun muassa tapahtumakalenteri,
navigointi, hätäpuhelu, kääntäjä ja matkaoppaat.

– Yhteistyömme Saimaan alueen kanssa käynnistyy WeChat-alustalle tehtävällä miniohjelmalla. Sen
tarkoituksena on tarjota kiinalaisille matkustajille luotettavaa ja kattavaa tietoa sekä palveluja ilman, että
heidän täytyy ladata uusi sovellus älypuhelimiinsa. Yhteistyötämme voi tulevaisuudessa olla mahdollista
laajentaa matkailun lisäksi esimerkiksi kulttuurivaihtoon, kertoo Hao Wang, Director, Tourism and Culture
Center, Tencent.

Kiinalaiset käyttävät WeChatia päivittäin ystävien, perheen ja työkavereiden kanssa viestimiseen. Käyttäjät
ovat tottuneet maksamaan WeChat Paylla eivätkä yleensä enää kuljeta lompakoita mukanaan.

– Kiinalaisten WeChatissa matkailuun käyttämää rahamäärää on vaikea määritellä, mutta Kiinassa voi ostaa
WeChat Paylla melkein mitä tahansa, Wang jatkaa.

Kun Lake Saimaa, Lakeland Finland -minisovellus aikanaan julkaistaan, Tencent tulee markkinoimaan sitä
käyttäjilleen omien uutispalvelukanavien kautta ja suosittujen mielipidevaikuttajien avulla.

Yhteistyö tuo mahdollisuuksia muillekin alueille

WeChat-miniohjelma tulee alkuvaiheessa sisältämään matkustaja- ja paikallistietoa Saimaan alueesta,
muun muassa eri yöpymisvaihtoehtoja, ravintoloita, käyntikohteita, reittejä ja tapahtumia.

– Miniohjelma tarjoaa paikallisille yrittäjille mahdollisuuden tarjota valmiita, kiinalaisten matkailijoiden
mieltymyksiin sovitettuja palvelukokonaisuuksia. Kotimaisille ja venäläisille Saimaa on lomakohteena tuttu
ja usein se ensisijainen vaihtoehto. Alueen matkailun pitkäaikaisempaa kehittämistä ajatellen aasialaiset
ovat tärkeä kohderyhmä.

– Nyt meillä on uusi erinomainen kumppani ja kohdennetun markkinoinnin kanava alueen matkailijoiden tavoittamiseen. Sovellukseen on tarkoituksena rakentaa myös Saimaan-alueen kiertomatkatuotteita, ja toivomme voivamme laajentaa yhteistyötä myös muualle Suomeen, goSaimaan
brändi- ja markkinointijohtaja Juha Sorjonen iloitsee.

Saimaan alueen yhteismarkkinoinnin lisäksi muun muassa VisitFinland ja alueen matkailuelinkeinoelämä
tekeekin jo goSaimaan kanssa yhteistyötä sovelluksen sisältöjen tuottamisessa.

goSaimaan ja Tencentin yhteistyö julkistettiin Suomen Pekingin suurlähettilään residenssissä pidetyssä
tilaisuudessa 28.6.2018. Paikalla oli huomattava joukko sekä kiinalaisia että suomalaisia toimittajia.

Kuvia allekirjoitustilaisuudesta on saatavilla 28.6. klo 16 oheisesta
kuvapankista: http://wx.plusx.cn/activity/live/swiper?activity_no=6321909. Kuvat: goSaimaa.

WeChat

  • Facebookin kaltainen ekosysteemi, joka sisältää monia erilaisia toimintoja
  • Maailmanlaajuisesti yli miljardi aktiivista käyttäjää (WeChat ja Weixin)
  • Ominaisuuksia mm. pikaviestit, sosiaalinen media, mobiilimaksaminen, nettikauppa, uutiset,
    miniohjelmat ja pelit
  • Sisältää yli 500 000 miniohjelmaa

Lisätietoja:

Juha Sorjonen
johtaja, brändi ja markkinointi, goSaimaa Oy
[email protected], puh. +358 40 8412 480,

Ding Ma
Senior Advisor, Asian Relations, Etelä-Karjalan liitto
mailto:[email protected], puh. +358 40 660 4015

goSaimaa Oy on yrityselämävetoinen yhtiö, jonka ydintehtävä on toteuttaa ja johtaa Etelä-Karjalan alueen
matkailun yhteismarkkinointia. Yhtiön omistavat laajasti alueen matkailualan yritykset, kaupungit ja kunnat.
goSaimaa Oy hallinnoi mm. Etelä-Karjalan alueella kansainvälisen matkailun kehittämishanketta Lake Saimaa
Purest Finland vuosien 2017–2020 aikana. Hankkeen tavoitteena on kehittää uusia toimintamalleja Saimaan
alueen yhteistyöhön, tuottaa asiakaslähtöisiä sisältöjä, edistää matkailun osto- ja myyntitoimintoja ja lisätä
alueen elinkeinoelämän matkailuliiketoiminnan osaamista. Hanketta osin rahoittaa Uudenmaan liitto (EAKR).
www.gosaimaa.com

About Tencent
Tencent uses technology to enrich the lives of Internet users. Our social products Weixin and QQ link our users to
a rich digital content catalogue including games, video, music and books. Our proprietary targeting technology
helps advertisers reach out to hundreds of millions of consumers in China. Our infrastructure services including
payment, security, cloud and artificial intelligence create differentiated offerings and support our partners’
business growth. Tencent invests heavily in people and innovation, enabling us to evolve with the Internet.
Tencent was founded in Shenzhen, China, in 1998. Shares of Tencent (00700.hk) are traded on the Main Board of
the Stock Exchange of Hong Kong