Etelä-Karjalan liittoVetävät väylät -seminaari 11.5.2023

Vetävät väylät -seminaari 11.5.2023

Mansikkakosken uusi ja vanha silta rinnakkain.

Helmikuussa 2022 Venäjän aloittaman hyökkäyssodan seurauksena Etelä-Karjalan logistinen toimintaympäristö on muuttunut merkittävästi. Saimaan kanavan kautta ei liiku kuljetuksia, ja raakapuuta tuodaan maakuntaan aiempaa enemmän Suomen sisältä sekä HaminaKotka-sataman kautta mm. Baltian maista. Kuljetuspainetta kohdistuu entistä enemmän Karjalan radalle, jossa on kapasiteettivajetta ja joka on paikoin päässyt erittäin huonoon kuntoon. Saimaan sisävesiliikenteelle on aiempaa enemmän kysyntää, mutta kalustopula vaikeuttaa kuljetusten lisäämistä. Maantiekuljetusten lisäämistä hankaloittaa kalustopulan ohella myös kuljettajapula. Mitä voimme tehdä tilanteen korjaamiseksi?

Etelä-Karjalan liitto, Etelä-Karjalan kauppakamari ja Lappeenrannan kaupunki järjestävät tämän viikon torstaina 11.5.2023 Vetävät väylät -seminaarin Lappeenrannan kaupungintalon valtuustosalissa. Seminaarin aiheena on ”Teollisuuden kestävien kuljetusten tulevaisuudennäkymät muuttuneessa toimintaympäristössä”. Päivän aikana kuullaan esityksiä maakunnan tahtotilasta ja panostuksesta teollisuuden kestävien kuljetusten turvaamiseen, yrityksille suunnatun saavutettavuuskyselyn tuloksista, puunhankinnan logistiikan muutoksista ja kehitystarpeista sekä Mustolan yritys- ja logistiikkapuiston kehittämissuunnitelmista. Esitysten lopuksi kuullaan liikenne- ja viestintäministeriön kommenttipuheenvuoro. Seminaarin jälkeen järjestetään tutustumiskäynti Mustolan satamaan / yritys- ja logistiikkapuistoon.

Ilmoittautuminen tilaisuuteen on päättynyt.

Lisätietoja päivän ohjelmasta antaa liikenneasiantuntija Sonja Tynkkynen, 040 681 7163, [email protected].