Etelä-Karjalan liittoTurvetuotannon ja -käytön vähenemisen vaikutukset: Taustakysely sidosryhmille

Turvetuotannon ja -käytön vähenemisen vaikutukset: Taustakysely sidosryhmille

Konnunsuon turvealuetta.

Hyvä turvesektorin toimija, bio- ja kiertotalouden tai aluekehityksen asiantuntija. Tarvitsemme  asiantuntemustasi ja näkemystäsi.

Etelä-Karjalalle ja Kymenlaaksolle on avautunut mahdollisuus päästä osaksi JTF-rahastoon oikeutettuja maakuntia. Rahaston suunnittelu- ja käynnistämisvaihe vaatii pikaista ja kattavaa maakuntatason vuoropuhelua. Tavoitteena on muodostaa nopeasti, tammi-helmikuun 2021 aikana yhteisymmärrys ja -näkemys turpeen tuotannon ja käytön merkityksestä maakunnassa ja JTF-mekanismin mahdollisuuksista. Lisäksi on laadittava komissioon lähetettävät alueelliset siirtymäsuunnitelmat, jotka sisältävät arvion turvetuotannon ja turpeen käytön vähenemisestä johtuvista työpaikka- ja muista sosioekonomisista vaikutuksista, ympäristövaikutuksista, sekä kuvauksen siirtymän haasteisiin vastaamisesta  ja suunnitelluista toimista.

Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan liitto ovat laatineet alla olevan kyselyn, jonka vastauksien perusteella laaditaan alueelliset siirtymävaihesuunnitelmat JTF-rahastoon.  Siirtymäsuunnitelmilla pyritään vastaamaan muutos- ja kehittämistarpeisiin ja löytämään keinoja, tapoja sekä välineitä kehitystyöhön.

Pyydämme vastauksia keskiviikkoon 27.1.2021 mennessä, vastauksesi on meille erittäin tärkeä. Vastaa kyselyyn täällä.

Lisätietoja:

maaseutuasiamies Jari Lantta, Etelä-Karjalan liitto, p. 040 5240 540, [email protected]

ympäristösuunnittelija Anna-Riikka Karhunen, Kymenlaakson liitto, p. 044 747 8503, [email protected]

Taustaa:

Euroopan komissio esittää vihreän kasvun politiikkaa ja vuoteen 2050 asetetun EU:n ilmastoneutraaliuden tavoitteen saavuttamista varten oikeudenmukaisen siirtymän mekanismia. Mekanismi sisältää mm. uuden Oikeudenmukaisen siirtymän rahaston ohjelmakaudelle 2021–2027 (Just Transition Fund JTF). Rahaston tarkoituksena on tukea alueita ja toimialoja, joihin hiilineutraaliin yhteiskuntaan siirtyminen eniten vaikuttaa. Euroopan komissio esittää Suomelle keskittymistä turpeen käytöstä luopumiseen.