Etelä-Karjalan liittoRotinalahja maakunnan pienimmille on tervetullut

Rotinalahja maakunnan pienimmille on tervetullut

Etelä-Karjalan keskussairaalan henkilökunta ottaa vastaan vauva-asut maakuntahallituksen ja maakuntavaltuuston puheenjohtajilta.

Etelä-Karjalan liitto toivottaa jälleen tervetulleeksi maakunnan pienet asukkaat. Etelä-Karjalan keskussairaalan synnytysosastolle lahjoitettiin 730 vauva-asua, joita jaetaan vuoden 2023 aikana syntyville vauvoille. Vastaava lahjoitus tehtiin myös viime vuonna syntyneille vauvoille. Toimintayksikön esimies Tuija Suokas kertoo, että pieni lahja-asu on ollut vauvaperheelle hyvin mieluinen asia.

”Se on vähän niin kuin rotinalahja, mikä on meillä karjalaisilla tapana.”

Vauva-asuja olivat luovuttamassa maakuntavaltuuston puheenjohtaja Suna Kymäläinen ja maakuntahallituksen puheenjohtaja Jukka Kopra. Molemmat pitivät maakunnan liitosta tulevaa tervehdystä tärkeänä. Jokainen Etelä-Karjalaan syntyvä lapsi on tärkeä paitsi vanhemmilleen myös maakunnalle. Aluekehityksestä vastaavassa maakunnan liitossa ollaan huolissaan väestön ikääntymisestä ja väkiluvun laskusta. Niinpä kaikkia pieniä uusia asukkaita tervehditään ilolla.

Mukana lahja-asujen vastaanottajina olivat synnytysosastolla työvuorossa olleet kätilöt Anne Kytösalmi, Päivi Kylliäinen, Niina Ore ja Elina Luukkainen sekä ylilääkäri Maijakaisa Harju. Tammikuinen maanantai oli kätilöille tällä kertaa rauhallinen, he kertovat. Synnytysosaston päivät voivat olla hyvinkin vaihtelevia. Välillä on kiirettä, välillä rauhallisempaa. Esimerkiksi viime vuoden lopulla (30.12.) osastolla oli 11 äitiä synnyttämässä.

Vuoden 2022 aikana Etelä-Karjalan keskussairaalassa syntyi kaikkiaan 775 lasta. Synnytyksiä oli 766; yhdeksään perheeseen otettiin vastaan kaksoset. Tänä vuonna synnytyksiä on ollut jo 16.

Osa synnyttäjistä tulee myös Etelä-Karjalan ulkopuolelta, jopa pääkaupunkiseudulta. Etelä-Karjalan keskussairaalan synnytysosastolla on hyvä maine, joka on kiirinyt myös naapurimaakuntiin. Työntekijöillä on hyvä porukkahenki, tunnelma on kiireetön, ja palveluja on kiitelty. Esimerkiksi perhehuoneita tai synnytysosastolla saatavaa perhevalmennusta ei ole tarjolla kaikkialla.

.Vauva-asuja pinossa pöydällä.

Etelä-Karjalan liiton lahjoittamien vauva-asujen rintaan on painettu Etelä-Karjalan maakunnan yhteinen sydäntunnus, joka on nyt myös Etelä-Karjalan hyvinvointialueen logossa. Tekstinä vauva-asussa on Karjalaan sopiva ”MIE (sydän) SIUTA”. Puvun ohella vauvan saaneille perheille annetaan kortti, jossa vastasyntynyt toivotetaan lämpimästi tervetulleeksi.

”Kotimaakuntasi iloitsee

syntymästäsi perheesi kanssa.

Osa hyvää elämää on tunne siitä, että

kuuluu jonnekin. Haluamme tukea sinun

juurtumistasi Etelä-Karjalaan. Täällä

sinulle kasvaa myös vahvat siivet, joiden

avulla ponnistat elämäsi eri vaiheissa.

Olet arvokas!”