Etelä-Karjalan liittoMeil kaikki kiertää -kiertotalouskiertue rantautuu Rautjärvelle 13.7.2023

Meil kaikki kiertää -kiertotalouskiertue rantautuu Rautjärvelle 13.7.2023

Vaalean lila kukka.

Kuntalaisille, vapaa-ajan asukkaille ja yrityksille kiertotalouteen liittyvää tietoa ja ratkaisuja tarjoava Meil kaikki kiertää -kiertue jalkautuu kesän aikana Etelä-Karjalan maaseutukuntien kesätoreille sekä paikallisiin kesätapahtumiin. Seuraavaksi tapahtuma järjestetään Rautjärvellä Simpeleen torilla torstaina 13.7.2023 klo 9.00–12.00. Tapahtumissa tarjotaan monipuolista tietoa arjen kiertotaloudesta, kuten korjauksesta, kierrätyksestä, kompostoinnista, jätehuollosta sekä puutarhajätteiden ja poistotekstiilien lajittelusta. Tapahtumassa on myös kierrätysneuvontaa kaikenikäisille.

Tapahtumassa on Tuo tullessas, vie mennessäs -tavaranvaihtopöytä, johon tapahtumakävijät voivat tuoda yhden itselleen tarpeettoman, mutta ehjän, puhtaan ja käyttökelpoisen tavaran. Tavaran tulee olla helposti kannettava. Samalla pöydältä voi ottaa itselleen tarpeellisen tavaran mukaan. Tavaran tuominen ei edellytä poisviemistä, eikä tavaran vieminen edellytä tuomista.

Peräkonttikirppis järjestetään Simpeleen Missiokirppiksen ja MLL:n lastentarvikekirpputorin pihalla klo 9-13. Jos haluat tulla myymään tavaroita peräkonttikirppikselle, ilmoittaudu viimeistään 6.7. osoitteessa: https://urly.fi/3b4K. Myös kirpputorit ovat auki.

Tapahtumassa otetaan vastaan poistotekstiiliä. Tekstiilien tulee olla puhtaita vaatteita ja erilaisia kodin tekstiilejä. Vastaan ei oteta märkiä, likaisia, haisevia tai homeisia vaatteita, tai rikkinäisiä sukkia, alusvaatteita, kenkiä tai asusteita. Tuo tapahtumaan korkeintaan yhden muovikassillisen verran tekstiiliä. Rautjärven-Simpeleen Sydänyhdistys ry pitää tapahtumassa torikahvilaa.

Meil kaikki kiertää -kiertotaloustapahtumat tavoittelevat kiertotalousratkaisuja, joita jokainen voi omassa arjessaan tehdä. Kiertotaloudessa monet keinot ovat vanhoja ja entuudestaan tuttuja. Tarkoituksemme on avata termiä ja havainnollistaa kiertotalouden eri ulottuvuuksia, käytännön toimivuutta ja hyötyjä”, kertoo kiertotalouden asiantuntija Maria Jokela Lappeenrannan kaupungilta.

”Olemme saaneet maakunnasta mukaan monipuolisen joukon kiertotalouden toimijoita, ja yhteistyössä heidän kanssaan haluamme lisätä vakituisten ja vapaa-ajan asukkaiden tietoisuutta erilaisista kiertotalouden ratkaisuista”, Jokela täsmentää.

Kesän aikana kiertotaloustapahtumia ovat järjestämässä ainakin Etelä-Karjalan liitto, Circwaste-hanke, Kaakkois-Suomen ELY-keskus, Etelä-Karjalan Jätehuolto Oy, Saimaan Virta ry:n ETKATEX Etelä-Karjalan poistotekstiilit kiertoon -hanke, LAB-ammattikorkeakoulun ASKI-hanke, Lappeenrannan seudun ympäristötoimi, Etelä-Karjalan Martat, Imatran seudun ympäristötoimi ja Lappeenrannan kaupungin Greenreality-palvelut. Lisäksi jokaisessa tapahtumassa on mukana paikallisia kiertotalouden toimijoita. Meil kaikki kiertää -tapahtumat järjestetään yhteistyössä kuntien kanssa.

Meil kaikki kiertää -kiertueen loppukesän tapahtumat Etelä-Karjalassa:

RAUTJÄRVI

to 13.7. klo 9–12 Simpeleen kesätori

Simpeleentie 12, 56800 Simpele

SAVITAIPALE

la 5.8. klo 10-15 Savitaipaleen Solar Regatta, Olkkolan ranta-alue

Olkkolantie, 54800 Savitaipale

Meil kaikki kiertää -kiertotaloustapahtumat ovat Circwaste- ja Ilmastotekoja Etelä-Karjalassa -hankkeiden kehittämä kokonaisuus. Päätoimijoina ovat Lappeenrannan kaupungin Greenreality-palvelut ja Etelä-Karjalan liitto.

Lisätiedot:

Taru Astikainen, Etelä-Karjalan liitto