Etelä-Karjalan liittoKoronavirustilanne Venäjällä 22.11.2021

Koronavirustilanne Venäjällä 22.11.2021

Punaisella pohjalla venäjäksi teksti: Koronavirustilanne Venäjällä.

Etelä-Karjalan liitto on viestittänyt Venäjän koronavirustilanteesta keväästä 2020 saakka. Olemme kiinnostuneita erityisesti tilanteesta Suomen lähialueilla. Koronatilannetta seuraavat katsaukset on koonnut Venäjä-asioiden yhteyspäällikkö Veli-Matti Kesälahti venäläisistä lähteistä. Katsaus julkaistaan kerran kuukaudessa.

• Varmistetut tartunnat: 9 366 839
  • Kuolleet: 265 336
  • Parantuneet: 8 053 643
  • Uudet tartunnat (24h): 35 681
  • Moskova: n. 3 000–3 500 tartuntaa / pv. (-50 %)
  • Pietari: n. 2 300–2 700 tartuntaa / pv. (-25 %)
  • Leningrad oblast: n. 430 tartuntaa / pv. (+40 %)
  • Karjalan tasavalta: n. 300 tartuntaa / pv. (+-0 %)
Diagrammi, jossa näkyy Venäjän koronatartuntojen kehitys.
  • Ensimmäisen rokotepiikin ottanut 64 miljoonaa (55 % aikuisista)
  • Toisen annoksen ottanut n. 54 miljoonaa (46,5 % aikuisista)

Todettujen tartuntojen määrä ylitti 40 000 useana päivänä loka–marraskuun vaihteessa. Nyt tartuntojen määrä on laskenut tasolle 35 000–36 000.

Neljäs aalto näyttäisi siis laantumisen merkkejä varsinkin isoissa kaupungeissa Moskovassa ja Pietarissa (25–50 %:n lasku kuukauden takaiseen). Syrjäisemmillä ja harvemmin asutuilla seuduilla nousut ja laskut näkyvät viiveellä.

Koronaan liittyviä kuolintapauksia todetaan yli 1 200 päivittäin. Pandemia-aikainen nk. ylikuolleisuus (kaikki kuolinsyyt
mukaan luettuna) on Venäjällä ollut 800 000 eli noin 0,5 % koko väestöstä.

Sairaalapotilaiden määrä Pietarissa on laskenut yli 10 % kuukauden takaiseen verrattuna, mutta kääntynyt nyt hienoiseen kasvuun. Covid- ja keuhkokuumepotilaita on Pietarin sairaaloissa hoidossa 6 765, joista 680 tehohoidossa (hengityskoneen tukemana) 359. Lähes 40 000 pietarilaista potee tautia kotihoidossa. Pietarissa koronapotilaille varattuja sairaalapaikkoja ilmoitetaan olevan yhteensä noin 10 000, koko Venäjällä 276 500.

Sairastetun koronan tai rokotusten myötä saavutettu laumasuojan arvioidaan olevan Venäjällä yli 50 %, Moskovassa jo 67 %.

Venäläiset voivat matkustaa seuraaviin EU-maihin: Bulgaria, Kreikka, Kroatia, Kypros, Slovenia, Unkari ja Viro. Maat
kelpuuttavat matkustamisen ehtona Sputnik-rokotteen ja osa myös muita venäläisiä rokotteita. Sloveniaa lukuun
ottamatta em. maihin venäläiset pääsevät myös negatiivisen PCR-testin osoittamalla. Osa maista kelpuuttaa myös
todistuksen alle 6 kk:n aikana sairastetusta taudista. Myös moniin kaukomaiden lomakohteisiin venäläiset ovat tervetulleita.

(Kaikki tässä raportissa esitetyt tiedot on koostettu julkisesti saatavilla olevista venäjänkielisistä internet-lähteistä.)

Lisätietoja: Yhteyspäällikkö Veli-Matti Kesälahti, [email protected], p. +358 400 012 989