Etelä-Karjalan liittoKoronavirustilanne Venäjällä 16.9.2021

Koronavirustilanne Venäjällä 16.9.2021

Punaisella pohjalla venäjäksi teksti: Koronavirustilanne Venäjällä.

Etelä-Karjalan liitto on viestittänyt Venäjän koronavirustilanteesta keväästä 2020 saakka. Olemme kiinnostuneita erityisesti tilanteesta Suomen lähialueilla. Koronatilannetta seuraavat katsaukset on koonnut Venäjä-asioiden yhteyspäällikkö Veli-Matti Kesälahti venäläisistä lähteistä. Katsaus julkaistaan kerran kuukaudessa.

• Varmistetut tartunnat: 7 214 520
  • Kuolleet: 195 835
  • Parantuneet: 6 452 398
  • Uudet tartunnat (24 h): 19 594
  • 1. rokoteannoksen ottanut n. 46,5 milj. (32 %) ja 2. annoksen n. 40 milj. (27 %) venäläistä

Tilanne alueilla:

• Moskova: n. 2 000 uutta tartuntaa / pv.
  • Pietari: 1 000–1 500 uutta tartuntaa / pv.
  • Leningrad oblast: 180–190 tartuntaa / pv.
  • Karjalan tasavalta: n. 150 tartuntaa / pv.
Diagrammi, joka näyttää Venäjän koronatartuntojen määrän.

Tartuntojen määrä Venäjällä laski selvästi heinäkuusta syyskuulle. Aivan viime päivinä on kuitenkin ollut pientä nousua havaittavissa, mikä voi olla merkki neljännestä aallosta ja toisaalta selittyy syksyyn ja koulujen alkuun liittyvillä virustartunnoilla.

Virallinen koronakuolleisuusluku on pysynyt noin 800:ssa per päivä koko alkusyksyn ajan. Koronaan kuolleiksi
rekisteröityjä koko epidemian ajalta on n. 196 000. Kokonaiskuolleisuus on kasvanut huomattavasti. Vuoden 2021
alkupuoliskolla (6 kk) kuoli 1,1 miljoonaa Venäjän kansalaista, mikä on 150 000 (16 %) enemmän kuin vuotta aiemmin. Syntyvyys on pysynyt samalla tasolla (n. 0,7 milj./6 kk).

Pietarin sairaaloissa on 4 033 covid-potilasta. Enimmillään heinäkuussa uusia sairaalapotilaita tuli jopa tuhat päivässä, nyt 349. Tehohoidossa on 419, joista hengityskoneen tukea tarvitsee 153. Kotihoidossa Pietarin alueella on 19 312 covid- ja keuhkokuumepotilasta. Heidän määränsä on kuukaudessa laskenut yli 40 %.

Venäläisten on tällä hetkellä mahdollista matkustaa sputnik-rokotetodistuksen avulla esimerkiksi Unkariin, Kyprokselle, Romaniaan, Madeiralle. Negatiivisen PCR-testin osoittamalla matkustaminen onnistuu mm. Bulgariaan, Kreikkaan ja naapuriimme Viroon. Tartuntojen ilmaantuvuusluku on Suomessa n. 140, Venäjällä n. 180 ja Virossa n. 360.

Lisätietoja: Yhteyspäällikkö Veli-Matti Kesälahti, [email protected], p. +358 400 012 989